Ja behövde 12V (5-10A) knappt 10 meter från min bil och använde en vanlig förlängningssladd men det kom knappt fram någon ström alls.
Jag kunde mäta 9V men i princip ingen strömstyrka.
När jag testade sladden med 220V växelström funkade den.
Funkar inte en vanlig jordad kabel med 12V likström?

Jag vet att man inte ska blanda dessa olika system men det var för att spara några timmars jobb.
 
10A är ju en rätt stor strömstyrka, kablarna i en vanlig 220V förlängningsladd är nog inte dimensionerade för att klara det strömuttaget.
 
Du får ungefär en halv ohm resistans i 20 m kopparledare 0,75 mm². 10 A genom en halv ohm ger 5V spänningsfall. Det är ett ickeproblem när vi pratar 230V då det bara rör sig om 2%. Men det blir ett stort problem vid 12 V där samma spänningsfall innebär 42%. Så om du skall använda 12 V 10 A 10 m från batteriet måste du ha mycket grövre kabel än en vanlig skarvsladd för 230V.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
MultiMan
Det är bara att räkna med vanliga Ohms lag U=R*I för att få fram spänningsfallet, men då måste du veta diametern på kabeln. "Förlängningssladd" kan vara 0,7mm2 eller 1mm2, 1,5mm2 eller t o m 2,5mm2. Det påverkar motståndet och spänningsfallet väldigt mycket. Är du säker på att det verkligen är 5-10A vid 12V du ska ha igenom, så du inte tänkt fel och det är mycket mer, för då ökar spänningsfallet dramatiskt.

Spänningsfall är ett större problem med låga spänningar vid samma effektuttag (W=U*I), därför vi kör 230V i väggen och 400 000 eller mer i högspänningsledningar. Det blir mindre förluster över långa sträckor eftersom man kan minska strömmen i motsvarande grad och köra med tunnare ledningar för samma effekt. Också därför man bytte från 6 till 12V på bilar för längesedan och Tesla nu börjat med 48V i bilarna.

Vad är det du ska göra?

Lik eller växelström har ingen betydelse för en vanlig kabel så länge du inte blandar in andra komponenter som transformatorer, kondensatorer mm.
 
  • Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du får ungefär en halv ohm resistans i 20 m kopparledare 0,75 mm². 10 A genom en halv ohm ger 5V spänningsfall. Det är ett ickeproblem när vi pratar 230V då det bara rör sig om 2%. Men det blir ett stort problem vid 12 V där samma spänningsfall innebär 42%. Så om du skall använda 12 V 10 A 10 m från batteriet måste du ha mycket grövre kabel än en vanlig skarvsladd för 230Vl.
Tack för funderingarna.
Det var lite åt det hållet jag tänkte själv.

Nu tog jag av batteriet från min veteranbil och bar det igenom huset och använde en knapp meter sladd.
Funkar.

Tack för hjälpen.
 
När jag varit i liknande situationeer har jag nån gång tagit två skarvsladdar. En för + med alla tre ledare byglade ibägge ändar, och en för - med alla tre ledare byglade i bägge ändar.
Nödvarianten med bara en jordad skarvsladd är att iallafall bygla två ledare i bägge ändar.

En fördel är att övervaka det hela så ingen kommer och lånar en byglad skarvsladd till 230V...
 
  • Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.