C
Jag har en portabel pizzaugn som ger 112V från dess metall på insidan av ugnen samt lucka vid öppningen när jag mäter mellan den och diskbänken. Fick bara för mig att göra det och 112V får jag när jag kör ojordat uttag men vid jordat blir det ingen volt. Jag vet att man alltid kör jordat i kök men testade bara.
Är inte säker på att man känner av denna volt alls ifall man tog i pizzaugnen samtidigt som diskbänken men kan någon förklara?
 
Nätfilter i apparater innehåller ofta kondensatorer till jord från både nolla och fas. Så när en jordad apparat ansluts i ett ojordat uttag är det vanligt att det blir så. Kondensatorerna är så små att det är ofarligt även om det ofta känns när du tar i både apparaten och diskbänken. Med detta sagt tål det att påpekas att man inte skall dra en skarvsladd från ett ojordat uttag till en plats där uttagen är jordade.
 
  • Gilla
Chippe och 2 till
  • Laddar…
Det betyder bara att det induceras en spänning i chassit, dessa 112 uppmätta Volt har sannolikt en extremt låg strömstyrka och är inte farligt i sig.

Jag hade samma problem med en gammal stationär dator, den hade jordad stickpropp men anslöts till ett ojordat uttag och då blev det att man fick sig en liten stöt då och då.

Vill minnas att jag fuljordade höljet till ett vattenelement och problemet försvann helt. Så tricket är, använd jordat uttag.
 
  • Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Jag har en portabel pizzaugn som ger 112V från dess metall på insidan av ugnen samt lucka vid öppningen när jag mäter mellan den och diskbänken. Fick bara för mig att göra det och 112V får jag när jag kör ojordat uttag men vid jordat blir det ingen volt. Jag vet att man alltid kör jordat i kök men testade bara.
Är inte säker på att man känner av denna volt alls ifall man tog i pizzaugnen samtidigt som diskbänken men kan någon förklara?
Du har en EMI-filter till elektroniken driver pizzaugnen och dess styrelektronik och i dessa så har man kondensator med lågt värde mellan fas och skyddsjord och kondensator mellan nolla och skyddsjord och ofta en ytterligare mellan nolla och fas för att kortsluta bort en del av störningar som vill ut från elektronikens switchade spänningsomvandlare.

När du inte har skyddsjorden inkopplad och är friflytande så får man en kapacitiv spänningsdelning som landar runt 115 Volt med rätt stora variationer när det mäts med en voltmeter med typisk 10 MOhm impedans.

Sätter du en 1kOhms motstånd mellan skyddsjorden och diskbänken (eller mellan + och - på multimetern testpinnar) så att lite av strömmen kan flyta mellan så kommer spänningen att sjunka till någon och kanske 10 Volt.

Kapacitansen på dessa kondensatorer är valda så lågt så att strömmen aldrig kan bli så hög att det blir en fara för människor - dock kan man känna lite av det om det går genom kroppen.

Dock kan personskydautomater/jordfelsbrytare ha bekymmer med detta om det är många liknande grejor kopplad till en och samma uttags-list (som att koppla, dator, skärm, ljudanläggning och laddare på samma uttags-list) då de små strömmarna från var och en enhet parallellkopplas och det blir större strömläcka på strömlistens egna stickpropp.


Därför skall jordad utrustning alltid kopplas till jordade uttag så att den lilla läckströmmen kan ledas av via skyddsjorden.
 
  • Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.