Skulle koppla in badrumsspegeln och fick då detta resultat. Vad beror det på?
mätta då runt och har ju 240 mellan fas och nolla. Så det är ju ialla fall rätt.
Kan det vara att jag har led trafos utan skyddsjord i slingan som gör att de blir konstigt?
Mvh Calle
 
Mikael_L
Jag skulle kontrollera ifall jorden verkligen är ansluten hela vägen fram till centralen.
Jag misstänker att det inte är så.
 
  • Gilla
calle336
  • Laddar…
Ditt förmodligen högohmiga multimeter visar en spänning som skapas av kapacitiv koppling mellan ledare i kabeln/röret. Det kan vara ett allvarligt fel eftersom fler vägguttag eller apparater kan ha förlorat sin skyddsjord i gruppen. Den gruppens skyddsledare måste felsökas omgående.
 
Som tobbe skriver så kan man få ett sådant fenomen om man mäter på en helt oansluten ledare. Dvs. det indikerar att skyddsjord inte är ansluten.

Men du skriver även om en trafo utan jord. Var och hur mäter du? Att något som inte skall jordas finns inkopplta spelar ingen roll, skyddsjorden skall finnas med till andra uttag/apparater, om dte är rätt gjort.

Är det ett uttag med skyddjsord (i så fall allvarligt).
 
Det blir väl en inducerad spänning någonstans. Är du säker på att fas är fas så inte nollan är fas?
Ligger kablarna nära varandra kan det bli så när man volt mäter. Det är ju dock bara spänningen som mäts och inte strömmen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.