Hej!

På baksidan av min förstärkare har jag ett uttag av US-modell (?) märkt 117v som jag nu skulle vilja använda för att ansluta en bluetooth-mottagare med eu-kontakt (tror jag det heter)

Jag hittade en reseadapter som ser ut som på bilden. Skulle det fungera? Omvandlar den lilla prylen verkligen spänningen också eller ändrar den bara kontakttypen?

Förstår inte riktigt hur denna, och liknande, reseadaptrar fungerar egentligen.
 
  • Reseadapter från EU till USA-kontakt, visar både topp- och sidovy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ser inte ut som en trafo, utan snarare en delkomponent där man kan byta kontakttyp på själva adaptern/trafon.
 
Den säljs på Amazon och vad jag förstår både enligt beskrivningen och från lämnade omdömena behövs inget mer men jag är inte helt säker.

https://amzn.eu/d/4lkYzQ7
 

Bästa svaret

Många (alla?) USB-laddare är konstruerade för att fungera med spänningar från 110-240 V, dessa kan då kopplas till adaptern du visar och drivas med 117 V.
Det finns ingen spänningsomvandling i adaptern.

Du får kolla på prylen du tänker koppla in vilken spänningen den fungerar med.
 
Nej, det sker ingen spänningsomvandling i den, men vi har ju fortfarande 230V i Sverige så vitt jag vet så det kommer säkert att fungera.
(Såvida inte din förstärkare omvandlar till 117V i uttaget, men då BT-prylen gissningsvis klarar multispänning så går det i alla fall)
 
Den prylen är med all säkerhet bara en adapter. Den spänning som kommer in kommer också ut. Men många apparater har en bred matningsspänning. Läs på bluetooth-mottagaren vilken spänning den är gjord för att fungera med. Står det 110 - 240 VAC 50 - 60 Hz vilket är en vanlig märkning är det bara att köra. Står det bara 230V så är det en chansning. Det kanske fungerar, men det borde inte gå sönder.
 
En pryl som ska ha 117V kommer att får 230V med den adaptern i Sverige, och således gå sönder. Det är bara en omvandling av kontakttyp.
 
D Daniel 109 skrev:
En pryl som ska ha 117V kommer att får 230V med den adaptern i Sverige, och således gå sönder. Det är bara en omvandling av kontakttyp.
Titta en gång till på den. Den går från amerikansk till europeisk och inte åt andra hållet.
 
D Daniel 109 skrev:
En pryl som ska ha 117V kommer att får 230V med den adaptern i Sverige, och således gå sönder. Det är bara en omvandling av kontakttyp.
Fast du menar nog om adaptern hade varit tvärtom, EU-hane -> US-hona.
 
Jag läste nog lite galet. När frågeställaren uppenbarligen saknar koll blir det lätt att man tolkar om även de delar i texten som är rätt. Det stämmer att den inte passar i ett Svenskt uttag. Sannolikt har inte stereon 117V på utgången om den drivs med 230V.

Oavsett vilket så ändrar inte adaptern på någon spänning. Amazons produktbeskrivningar på svenska är mer humor än information.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag läste nog lite galet. När frågeställaren uppenbarligen saknar koll blir det lätt att man tolkar om även de delar i texten som är rätt.
Lägg inte ditt misstag på mig är du snäll… Frågan var väldigt tydlig.
 
Tack för alla svar!

Jag hämtade precis ut BT-adaptern och mycket riktigt verkar den kunna hantera ett brett spann gällande spänningen. Då fungerar alltså adaptern i första inlägget!

När jag får möjlighet ska jag möta utgången på förstärkaren om det är 117v eller om det är matningsspänningen.
 
  • En Logitech AC-adapter med angivna input 100-240V och output 5.0V, modellnummer NSA6EE-050015, på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.