Tänkte shoppa en omformare till mina Senco Fusion och tänkte slå till på den här:

http://www.kjell.com/sortiment/el/s...e/230-v-till-110-v/230v-110v-konverter-p44098

Nån som kanske har en och kan säga om den är bra?

Köpa en svensk/eu laddare verkar ju uteslutet då den billigaste jag hittat kostar 1350kr + frakt från FFX. Finns även från verktygsproffsen med extra batteri för ca 1900 kr. Suck...
 
Jag köpte ClasO's variant, är nog snarlik.
Verkar leverera. :)

(Edit)
ClasO's variant är billigare/enklare!
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
parkway skrev:
Den här?

[länk]
Jepps, precis den! :)
Kör min Sencoladdare på den, kom även på att jag har en 110V till Hitachipistolen (NR90GR) som jag köpte till garagebygget. Köpte en org. EU laddare på Ahlsells för en halv förmögenhet till den.. :surprised:
 
jag kör Kjelles till min Kitchen Aid hushållsmassistent och den funkar fint.
 
Titta på märkeffekten på laddaren. Kjells är märkt 300 W. Jag betvivlar att laddaren drar mer än så, men kolla på det. Den från Clas Ohlson är märkt 50 VA vilket kan vara lite klent. Laddaren lär ha en effektfaktor under ett så den måste vara en bit under 50 W för att inte Clas Ohlson-transfomatorn skall bli ledsen.
 
Har för mig Fusionladdaren är specad till 80W.. dock funkar det bra med ClasO omvandlaren än så länge.
 
Jag slår till på en classe till att börja med. Kanske blir så att jag köper en org 240 v till slut iafl.
 
Det fungerar så länge det fungerar. Det finns en termisk säkring i den som löser ut om transformatorn blir mer än 125 grader varm. Man kan överbelasta en stund utan att den löser ut eftersom det tar tid för den tunga järnkärnan att värmas upp. Kanske tar det längre tid än att ladda ett batteri. Den termiska säkringen ser till att det inte är någon brandrisk, men den går ofta inte att återställa eller byta ut. Om laddaren drar mycket mer än 50 W bör du vara beredd på att det bara är en tidsfråga innan den går sönder.
 
Vill du ha en utmaning så finns det dem som byggt om 110-voltsladdare till 230-voltsladdare. Det finns ett par trådar om det någonstans här.
 
Det man ska ha i åtanke med EU vs. US apparater är att de i USA kör med 60 Hz och vi har 50 Hz. På likströmsgrejer, typ batteriladdare, spelar det inte någon roll men motorer t.ex. kan vägra gå eller snurra för långsamt och bli svagare.

Många 240->120 VAC omvandlare är tyristorbaserade vilket gör att spänningen blir "hackig" istället för en jämn sinuskurva som en riktig lindad transformator ger.
Igen, detta spelar oftast ingen roll men kan leda till att komponenterna i laddare eller apparat "slits ut" snabbare.

De allra flesta apparater med adapter idag har 120-240 VAC 50/60 Hz och klarar alltså hela världen (nästan) utan någon omvandlare. Har de inte en "multi-ström" adapter finns det antagligen en orsak till det...
 
Den verkar ju schysst med lite mera kräm i!
 
parkway skrev:
Den verkar ju schysst med lite mera kräm i!
Med den är du ju safe o ladda Fusionbatterierna.
Dock tror jag ClasO's kommer göra jobbet. :)
 
ullberg
Kjelle har ju även ett mellanting på 100w (VA?) med en prislapp emellan också.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.