Tjena!

Läst dem andra trådarna i detta ämnet men inte sett någon med liknande problem som mig.
Är ett helt nytt badrum som jag ska bygga på min övervåning och det enda jag har nu är där avloppet går upp då det satt en luftare där innan. Ska jag ha 110mm rör till toan är det hela 6st balkar som jag måste ta hål i.. Det är ca 30cm från upplag där jag har tänkt i dagsläget. Skruvlimma 21mm Konstruktionsplywood på båda sidorna av hålet är ju tanken men enligt träguiden så är detta hålet för stort för mina balkar ändå (195x45mm med cc 600mm) men det ligger ju inte i mitten av balkarna där böjningen är som störst. Spännvidden på hela huset är 7m och det ligger en limträbalk imitten av huset. Vad tror ni kunniga här? är det ändå ett stort nej? Tyvärr kan jag inte dra rören på något annat sätt än detta..
Bifogar en liten skiss för att få en överblick.
Skiss av badrumsplan med avloppsrör och balkar som illustrerar ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arkitektonisk ritning av ett planlöst rum med möbler och dimensioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som ni ser så står ju ytterväggen till takkupan nästan precis över med som gör att det känns ännu värre..
 
  • Renoveringsarbete på vinden med isolering exponerad och nya trästolpar för takkupan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Nej där får du nog tänka om. Antingen flytta på placeringen av toan eller eller dra rör i vägg.
Alternativt om du kan flytta hela stammen.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Nej där får du nog tänka om. Antingen flytta på placeringen av toan eller eller dra rör i vägg.
Alternativt om du kan flytta hela stammen.
hela stammen kan ju flyttas mer innåt för att inte vara under ytterväggen till kupan men kommer ju då längre ifrån upplagen..:confused:
 
surris
A agentkent skrev:
hela stammen kan ju flyttas mer innåt för att inte vara under ytterväggen till kupan men kommer ju då längre ifrån upplagen..:confused:
Tänkte mer att den kommer upp där du ritat in att du vill ha toan.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Tänkte mer att den kommer upp där du ritat in att du vill ha toan.
jaha, nä tyvärr är köket precis under så går inte att lösa på något snyggt sätt..
 
I mitt hus har man löst det med att bygga en slits på ca 400*400 i tak/vägg i rummet rakt under badrummet som jag nyligen gjorde om, där 110 röret går till stammen. Då man gjort så behövdes ingen håltagning i bjälklaget förutom för 75 röret till dusch för min del.

Är ingen konstruktör men ett annat alternativ är väl annars att kapa reglarna där 110 röret skall gå, sätta ny bärlina på vardera sida om det. Om det inte är hållbart att kottla.

En annan sak, man bör väl ha cc30 i bjälklaget om man bygger enligt säker vatten?
 
J J-O skrev:
I mitt hus har man löst det med att bygga en slits på ca 400*400 i tak/vägg i rummet rakt under badrummet som jag nyligen gjorde om, där 110 röret går till stammen. Då man gjort så behövdes ingen håltagning i bjälklaget förutom för 75 röret till dusch för min del.

Är ingen konstruktör men ett annat alternativ är väl annars att kapa reglarna där 110 röret skall gå, sätta ny bärlina på vardera sida om det. Om det inte är hållbart att kottla.

En annan sak, man bör väl ha cc30 i bjälklaget om man bygger enligt säker vatten?
Tyvärr är köket under så går inte att få till snyggt.. kommer ju golvspån över som är limmat och skruvat sen, det bör ju hålla upp lite också.. men så dumt att det är precis under yterväggen på kupan..
 
Hade ju kunnat flytta toan enligt bilden och ha en vägghängd så går det avloppet över bjälkarna men dock i kattvinden. Sen kanske det hade räckt med ett 50mm rör till duschen.
Men hade ju helst viljat ha det som det var tänkt från början ifall någon har nån lösning med plåt eller liknande?
 
  • Ritning av ett badrum med angivet förslag på en flyttad toalett och avlopp över bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A agentkent skrev:
Hade ju kunnat flytta toan enligt bilden och ha en vägghängd så går det avloppet över bjälkarna men dock i kattvinden. Sen kanske det hade räckt med ett 50mm rör till duschen.
Men hade ju helst viljat ha det som det var tänkt från början ifall någon har nån lösning med plåt eller liknande?
Sätt en pump för toaavloppet då räcker det ev med ett 50-rör
 
A agentkent skrev:
Hade ju kunnat flytta toan enligt bilden och ha en vägghängd så går det avloppet över bjälkarna men dock i kattvinden. Sen kanske det hade räckt med ett 50mm rör till duschen.
Men hade ju helst viljat ha det som det var tänkt från början ifall någon har nån lösning med plåt eller liknande?
Det är väldigt mycket att jacka ur för att få in 110 där över så många bjälkar och du har dessutom en kupa där... Inte trivialt och skulle absolut undvika detta. En spontan tanke är ju annars att undersöka om du får till lämpligt fall på ditt avlopp om du väljer en toa med "bakutblås" och sedan leder avloppet ovanför dina golvbjälkar utanför regelväggen (under dina fönster i kupan) enligt min otroligt illustrativa skiss nedan

Skiss av ett badrums planlösning med markerade golvbjälkar och föreslagen avloppsrördragning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon annan kommer säkert skrika till men undvik klenare än 75mm även till dusch.
 
Vattenskär plåtförstärkningar att sätta runt 110hålet.
Hyffsad längd på dessa så blir det starkare än innan.
Kan du så gör plåtarna 100 mm högre än golvåsarna och bocka långsidorna som en balk.

/W
 
M myrstack skrev:
Det är väldigt mycket att jacka ur för att få in 110 där över så många bjälkar och du har dessutom en kupa där... Inte trivialt och skulle absolut undvika detta. En spontan tanke är ju annars att undersöka om du får till lämpligt fall på ditt avlopp om du väljer en toa med "bakutblås" och sedan leder avloppet ovanför dina golvbjälkar utanför regelväggen (under dina fönster i kupan) enligt min otroligt illustrativa skiss nedan

[bild]
Någon annan kommer säkert skrika till men undvik klenare än 75mm även till dusch.
Tanken var att om jag flyttar toan så behöver jag inte jacka ut något alls utan avloppet ligger ovanför bjälkarna i kattvinden och in i en vägghängd toa, men som sagt så flyttar jag helst inte toan.
Toa med bakutblås vet jag inget om så
Får kolla upp det absolut!
Innanför regelverket till kupan så kommer 2st 45mm reglar för att få in isolering. Lägger jag ytterligare en 45a så hade jag ju kunnat få plats med rörstammen till toan där men då får jag lite mindre badrum ..
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vattenskär plåtförstärkningar att sätta runt 110hålet.
Hyffsad längd på dessa så blir det starkare än innan.
Kan du så gör plåtarna 100 mm högre än golvåsarna och bocka långsidorna som en balk.

Detta låter intressant! Vet du vart man får tag på sånna plåtar? Vilken tjocklek på dem? Bocka är tyvärr inget jag kan göra iallafall..

/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.