Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vecka 5, 2011.

Mycket att stå i blir det...

Ringt PEAB, som sköter snöröjningen, eller ja, de har i alla fall betalt för det.
Gatorna är smått igensnöade, plogvallarna enormt stora så snart får knappt en personbil plats.
Farligt är det också, barnen syns dåligt. Kör en bil i bara 30km/h så färdas den faktiskt över 8 meter på en sekund, så det kan bli livsfarligt då det inte finns någon vidare sikt på sidorna.
Tycker dom borde frakta bort alla plogvallar.
Hur som helst ska dom i alla fall ta bort den plogvall dom byggt upp framför min tomt.

Gällande el-handlingarna från Västkustvillan så slutade det med att jag själv fick rita klart för att få Svensk Standard... Så skickade jag ritningar till dem sen. Egentligen skulle ju jag ha betalt av dom!, som gör deras jobb.

Beställde Svedbergs Love Me tvättställsblandare.
svedbergs-loveme_132689798.jpg

Paketet med golvvärmeslinga och termostat kom. Slinga T2 blå 10 med den smarta termostaten T2 DigiTemp Plus. Finfint. Tack för det Stefan, Tyco Thermal som fixade ett provexemplar.

Gått igenom alla underlag och sammanställt dem, från Maserfrakt, Falukrossen m.m. m.m.
Har nu hamnat i den sitsen att om inte vi betalar den faktura som vi finner felaktig så bygger inte Tunsta klart huset. Inte schysst, då de har felat i sitt åtagande och då det råder tvivel om utfört arbete eller nyttan därav. Som en bekant uttryckte det "bedrägeri först och nu utpressning"...

Jag har i alla fall bevis i form av mina anteckningar och bilder från tomten att inte allt stämmer. Dessutom så är det så att de skall anmäla tillkommande kostnader SKRIFTLIGEN med förklaring om varför det blivit som det blivit och vad det kommer kosta. Därefter skall vi skriva under att vi godkänner detta. I förväg, innan arbetena påbörjas... Allt enligt gällande svensk lagstiftning, ABS 09, kontrakt, anbud etc. etc.
Så vi har vårt på det torra.
Men det är klart, att det kan bli vissa tillkommande kostnader har vi såklart förståelse för. Så vi kan tänka oss att förlika. Men vi skall inte betala några 105tkr...

Efter telefonsamtal kunde han dra bort först 15, sedan 17 och slutligen 20tkr på fakturan. Hur mycket luft finns det i den undrar man då.

Vi träffades på byggplatsen på torsdagen och pratade vidare. Gav inget direkt.

Dessutom har de missat att utföra SPU-anläggningen som klart framgår av ritningar de hade tillgång till redan i november. Prisavdrag? Vad är säkerhet i personskydd värd?
Tunsta försökte dribbla bort detta och skylla på mig. Att vi inte har en behörig elektriker ännu. Men det är brukligt att grundentreprenaden utför detta, så som jag påtalat.

Tvisten fortsätter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.