Skall installera en spisinsats contura i6 i vår gamla öppna spis.

Enligt sotaren är den befintliga skorstenen i perfekt skick och inget insatsrör och heller ingen håltagning i murstock är nödvändigt utan endast anslutning med flexrör till befintligt 150mm hål i skorstenen.

Ingen av de riktiga kamin-firmorna i staden har möjlighet innan jul.

Fick tag på EN person som kan göra detta för 1000kr timmen och han har inte möjlighet att ge något kvitto.
Hutlöst!? Och dessutom svart vilket inte känns intressant.

  • Svårt att göra själv?
  • Pricipiellt - hur gör man? Vad finns för krav? Trycka upp en flexslang i befintlig skortsen och mura tätt med murbruk? Behövs någon isolering - i så fall var och hur?
:sweat:
 
Jag söker alltså principella instruktioner och krav för anslutning av insats till befintlig rökkanal.
Någon?

Eller är det upp till varje sotare?

Är flexrör tillåtet? Hur ska det tätas - stenull/cement/brandfogmassa?

Tacksam för svar

:)
 
P plan-g skrev:
Eller är det upp till varje sotare?
Bestäm hur du vill göra sedan frågar du sotaren om det är ok.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag satte in min insats själv utan några större problem! Kort förklarat, Röret som ska upp i skorsten följde det med en ställning som man skruvade fast röret i sen använde jag en sån tång man plockar upp skräp ifrån backen! för att få tätat med stenull runt röret. Lite bärhjälp att få in kaminen på plats så var det bara att släppa på skruven på ställningen till röret så åkte det ner på plats till anslutningen på kaminen! ringde sotaren som kom och besikta och det var bara att börja elda efter det =)

Mitt rör var i gjutjärn och var ca 1 meter långt, följde med insatsen.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
1 100kvadrataren skrev:
Jag satte in min insats själv utan några större problem! Kort förklarat, Röret som ska upp i skorsten följde det med en ställning som man skruvade fast röret i sen använde jag en sån tång man plockar upp skräp ifrån backen! för att få tätat med stenull runt röret. Lite bärhjälp att få in kaminen på plats så var det bara att släppa på skruven på ställningen till röret så åkte det ner på plats till anslutningen på kaminen! ringde sotaren som kom och besikta och det var bara att börja elda efter det =)

Mitt rör var i gjutjärn och var ca 1 meter långt, följde med insatsen.
Tackar för svar! Låter ju inte allt för svårt.
Men blir det verkligen tätt med bara ull? Känns som att röken går rakt igenom ullen? Behöver det inte till något bruk/fogmassa för att få det helt tätt?
 
Röken stiger genom röret så den går inte genom ullen, den sätter du runt röret för att täta så värmen ifrån kamin inte följer med ut ur skorstenen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.