Jag ska bygga en soffa.

En ganska stor sådan.

Har letat runt i 6 månader efter en soffa som passar perfekt för mina ändamål, som e snygg och kostar en resonabel summa.

Har inte hittat nån sån så nu tröttnade jag. Tänker bygga en själv.

Har jobbat som snickare innan och jag kan inte tänka mig att slutresultatet inte kommer bli bra om man gör det ordentligt.



Har väl klurat ut det mesta i konstruktionsväg men en sak naggar lite i bakhuvet.

Vad tror ni? Räcker det med att ha 10-12 cm kallskum/skumgummi på en tex mdf.
Blir det tillräckligt bekvämt?

Soffan ska både användas som vardagsrumssoffa men även som sittplats vid middagsbordet (har byggt ett gigantiskt höj o sänkbart mat/vardagsrumsbord men det får bli en egen tråd)


Har sökt runt som en tok på nätet och det som oroar mig är att det verkar inte vara alls vanligt att folk bygger sina egna soffor?

Jag kan inte förstå varför, vad är det som ska vara svårt?


Har sett olika lösningar på stoppningar, allt ifrån springfjädrar, pocketfjädrar eller använda sig av flätade remsor som ger lite flex.


Då jag sitter på jobbet nu kan jag inte lägga upp skisser på konstruktionen men det kommer så fort jag har tillfälle.


Märkte nu att det blev en himla soppa av text, hoppas ni har överseende med det och ändå ger mig lite input på vad ni tror är bra/dåligt.
 
Jag kan förstå att det inte är så vanligt att folk bygger egna soffor. Det är ett j*kla jobb. Jag vet, för jag har byggt en soffa en gång. Själva snickrandet var väl inte så farligt, men tapetserandet! Då var det ändå en enkel modell på soffa. Iofs en vinkel, men med synlig trästomme och lösa plymåer. Så det blev 10 överdrag att sy, plus två jätteknepiga till vinkeln i hörnet, plus två armstöd. Så det blev 12 blixtlås att sy fast. Bara det... Sen slog jag möbelknappar och monterade, i hundratal.
Stommarna till dynorna köpte jag i en möbelfabrik. Sitsarna var kallskum, ryggarna vanligt skumgummi. Sen lindade jag in dem i nån slag vadd (jag vet inte vad den heter) och så tyg utanpå detta. Det var en något fjädrande ribb-botten under. Soffan blev skapligt bekväm, men ganska så fast att sitta i. Det var inte alls sådär att man sjunker ner, utan man satt mer som i ett bilsäte.
 
Det låter ju bra.

Men du verkar ha gjort ett kanonjobb.

Du har inga bilder på ditt bygge?

Sitter med Sketchup/PS på kvällarna och håller på att göra en bra översikt på bygget.

Du verkar ha gjort ett mkt mer omfattande jobb än vad jag tänker göra.

Men har du bilder så vore det kanon. Byggbilder skulle göra mig mkt lycklig :)
 
Kom på det nu, är det nån som har sett någon som säljer fjädrar?

Men Anders satte du ribbor på sitsen och sen 10-12cm kallskum på det lr?

Letar efter både såna som är typ formade som en tornado typ som man sätter mot botten på soffan och sen tyg över..

Sen sådana fjädrar som man spänner vertikalt och sen klär ( typ extra säng IKEA stil)
 
Det här var f. D.K. (före digitalkameran) så jag hade inte en tanke på att ta några byggbilder. Dessutom var soffan måttanpassad till ett speciellt rum i ett hus jag inte bor i längre, så jag har den inte kvar.
Men sitsen då, jo, det var ribbor, ungefär som en sängbotten till en enklare säng.
 
andersmc skrev:
Så det blev 12 blixtlås att sy fast. Bara det... Sen slog jag möbelknappar och monterade, i hundratal.
.
Hej!

Jag blev hyperintresserad av dina vedermödor med soffdynor. Varför? Jo:

Jag har en egeninredd husbil som jag är mycket nöjd med eftersom jag gjort allting själv. Dynorna är jag inte riktig nöjd med, Har alltså inte gjort dem själv. (Har göra själv sjuka).

Jämfört med ditt jättearbete är detta småpotatis. Gäller två st tvåsitssoffor med var sin dyna och ryggstöd. Skulle vara roligt att göra dessa själv med lite lite upplyft i framkanten av sittdynan t.e.x.

Hur skulle du gå tillväga i grova drag? Vilka material? Finns det någon beskrivning på nätet kanske hur man får dit knappar?

Kanske för svårt om man bara jobbat med trä tidigare. Sydde dock faktiskt gardiner och draperier själv till bilen. (på vanlig symaskin). Det är konstigt, kommer det maskiner med i bilden brukar det lösa sig.

Alve
 
Att sätta igång och sy är inte det lättaste. Det blir inte jättefint första gången, om man säger så, utan man får öva sig. Nu var inte detta första gången jag sydde, utan jag hade sytt en hel del före detta projektet. Det gäller bara att släppa eventuella fördomar i stil med "jag kan inte sy" eller "det där är fruntimmersgöra" utan tänk på att symaskinen är som vilken maskin som helst. Men du är ju redan inne på den linjen.
Jag utgick som sagt från formgjutna dynor i kallskum. Dessa köpte jag i en möbelfabrik. Knapparna köpte jag av en firma som renoverade möbler, och lånade något slags verktyg för att slå ihop dem. Man klipper alltså ut en bit av sofftyget och klämmer fast. Sen tar man ett snöre och en stoppnål, trycker genom dynan och knyter ihop knapparna på över- och undersidan.
 
andersmc skrev:
Jag utgick som sagt från formgjutna dynor i kallskum. Dessa köpte jag i en möbelfabrik. .
Du måttbeställde tydligen dynorna då?
 
Nej, de var i en standarddimension, eller i alla fall en dimension som de råkade ha på möbelfabriken. Det var bara själva hörnan jag fick skära till av vanliga dynor och sedan limma ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.