Vi har nu kommit till fasen att färgsätta inomhus i vårt nybygge.
Har blivit toalt förvirrad av alla dessa nyanser av vitt. Det är ju mycket mer än vad vi tänkte på, därför behöver jag hjälp.
Har försökt att komma fram till något genom att läsa trådarna, men det blir bara mer förvirrat :D

Fönster och innerdörrar är i S0502-Y
Köksluckor i S0500-N

Vilken brytning på den vita ska vi ha på taket, väggarna och taklister, golvsocklar.
Behöver även hjälp med kloka tankar kring glanstal.

Var till en färghandlare. Denne rekommenderade takvitt i taket och allt annat S0502-Y. Finns det risk att listen mot taket uppfattas som gulaktig då?
 
Finns en mellanvariant som är riktigt bra. 0502-Y utan inledande "S" (Second edition)

Man gjorde om NCS definitionerna (därav S-et) och bl a den där brutna listnyansen 02-Y blev alldeles skitgul i den nya serien.

I tak ska man nästan alltid ha obruten neutral vit.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja att välja vitt är en hel vetenskap ...

I taket brukar man ta vitare vit av någon anledning (ser ljusare och renare ut?). Vi har vissa väggar i S0502-Y och sedan takvitt, men utan list. Jag tycker det ser bra ut, men visst upplever man väggen som gulare, för det är den ju. Vilken färg ska ni ha på väggarna? Det spelar också in.

Många har börjat använda s-0500n istället för 0502-Y och det ser lite modernare och ljusare ut (tycker jag) och framför allt passar det bättre till grått om man hade tänkt ha det på väggarna.

Vet inte om du blev klokare av detta. Här är en diskussion om grå färg visserligen, men vi diskuterar vitt också: https://www.byggahus.se/forum/farg-...r-i-vardagsrummet-graa-tips-pa-ncs-kulor.html
 
Tack för era svar. Byggahus.se är toppen för att få hjälp :up:

Vi kommer att ha allt vitt - väggar, lister, tak, innerdörrar. Golvet däremot är ekparkett (fick inte riktigt igenom att bo iett vitt hav, med även golv och köksbänk vit)
Tycker att vitt är en bra färg att börja med, sedan då vi bott in oss så kanske det tillkommer nån fondvägg. Eller så nöjer vi oss med att förändra genom att byta färger på inredningsdetaljer.

MagHam: 0502-Y funkar det ihop med det inledande S'et som våra fönster, salningar och innerdörrar har?
Marlen: Gillar orden modernare och ljusare, men är ju så rädd för att det andra ska se smutsgult ut.

Fortsätt gärna att komma med råd och tips.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Den nya S0502-Y är mycket mer gul än de normalt varit. Som @magHam skrev. 05 står för 5 ml grått i 9 liter bas vit. 02-Y : 2 ml gul i 9 liter bas vit.
Gulaktigheten är väldigt fullt jmf den gamla standarden som kallades för antik vit.
 
Redigerat:
Vad betydde 05 och 02 tidigare? Eller vad är det som ändras med den nya standarden som gör att kulören blir annorlunda?
 
MathiasS skrev:
Vad betydde 05 och 02 tidigare? Eller vad är det som ändras med den nya standarden som gör att kulören blir annorlunda?
Vet ej riktig om receptet är ändrad eller nyansen ändrad. Jag vet bara att antik vit ny och antik vit gammal är inte ett dugg lika. Den nya har en gulhet som liknar (ursäkta språket) när en kall vinter dag går man ut och kastar vatten på snön. Gulheten är exakt lika denna gulfärg som jag beskrev. Ville inte vara oartig men hade ingen bättre att jämföra med.
I receptet antagligen finns fler färger än gul och grått. Exemplevis 0500 som man antar att det finns bara grått i (5 ml), finns det orange oxå (1 ml). Jag märkte det när säljaren höll på blanda ihop färgen.
 
Matstj skrev:
Vet ej riktig om receptet är ändrad eller nyansen ändrad. Jag vet bara att antik vit ny och antik vit gammal är inte ett dugg lika. Den nya har en gulhet som liknar (ursäkta språket) när en kall vinter dag går man ut och kastar vatten på snön. Gulheten är exakt lika denna gulfärg som jag beskrev. Ville inte vara oartig men hade ingen bättre att jämföra med.
I receptet antagligen finns fler färger än gul och grått. Exemplevis 0500 som man antar att det finns bara grått i (5 ml), finns det orange oxå (1 ml). Jag märkte det när säljaren höll på blanda ihop färgen.
Fast vad det är för brytfärger i färgen säger ju egentligen ingenting. Det är olika för olika tillverkare och olika brytbaser. Blandar du lika mycket av alla primärfärger så blir det ju just grått. Orange var kanske i för att kompensera för någon dragning åt "fel" håll som brytbasen alternativt de andra brytfärgerna hade.
 
MagHam skrev:
Finns en mellanvariant som är riktigt bra. 0502-Y utan inledande "S" (Second edition)

Man gjorde om NCS definitionerna (därav S-et) och bl a den där brutna listnyansen 02-Y blev alldeles skitgul i den nya serien.

I tak ska man nästan alltid ha obruten neutral vit.
Jag trodde "S" stod för att det var en standardiserad NSC-kulör. Alltså en kulör som ingår i NCS-standard palett. Jag antar att "S" kulörerna har bättre möjlighet till kontroll eftersom det finns en standardiserad "normal"???

Nu spekulerar jag helt fritt, har ingen aning egentligen:
Är det verkligen så att S0502Y och 0502Y skiljer sig? Eller är det så att utfallet på kulören hos färgerna har blivit mer homogent eftersom kulören är standardiserad?

Hur som helst målade vi taken i obruten vit, Snickerier/dörrar/fönster i S0502Y och väggarna i S0500N.
Jag är inte jätteförtjust i kombinationen. Jag hade nog hellre målat väggarna i obruten vit eller möjligtvis S0502Y.

Sen har jag tröttnat på vitt och väggarna är nu grå S2502-Y, blev mycket mysigare.


Edit: Citat från NCS hemsida: "S säger att det är en NCS-standardfärg,
vilket underlättar global reproducerbarhet."
 
Redigerat:
När vi har målat vitt i tak och på väggar så har vi verkligen velat ha det riktigt vitt och därmed valt att måla med brytbasen obruten. Snickerier som vi målar vita har vi valt att ha S0500, alltså en helt neutral gråton som upplevs som lätt bruten vit men absolut inte gul.
 
vectrex skrev:
Fast vad det är för brytfärger i färgen säger ju egentligen ingenting. Det är olika för olika tillverkare och olika brytbaser. Blandar du lika mycket av alla primärfärger så blir det ju just grått. Orange var kanske i för att kompensera för någon dragning åt "fel" håll som brytbasen alternativt de andra brytfärgerna hade.
Bra du sa det. Glömde skriva att det gällde Beckers som jag hade provat. Men standarden som jag har förstått är ändrad. Vilken tillverkare som tillämpar vilken standard har jag ingen aning om. Så att säga jag ska inte prata för mycket.
Jag har målat väggar o tak 0300-N och dörrar o fönster det gamla receptet på antik vit och är mycket nöjd. Gjorde ett försök med 0500-N men det blev för grått.
 
Jag upplever det som att snickerier/fönster/dörrar i S0500-N passar bättre mot vita eller väldigt ljusa väggar.
Jag tycker S0502-Y ser trvligare ut mot väggar med lite kulör.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Det är väldigt sällan man bryter takfärg utan denna brukar vara helt vit eller eg. S 0300-N. Om ni har dörrar och lister i S 0502-Y så hade jag inte valt ett kök med kulör S 0500-N då allt annat kommer uppfattas gult mot detta. Skall ni behålla era lister och dörrar med kulören ovan ska ni definitivt även bryta väggfärgen åt det gula hållet annars kommer återigen det andra uppfattas som nikotingult.

En grundregel är att använda samma brytning. Antingen ingen brytning åt gult/grönt/rött d.v.s. neutralt (N i NCS koden) och då kan ni blanda vitt, grått o.s.v. utan problem. Vill ni tvunget ha bruten kulör på snickerier eller någon vägg typ S 0502-Y så kan man välja en grå kulör som är bruten åt det gula hållet och som då ofta upplevs som varm.

Vi har valt att enbart använda neutrala kulörer i vår lägenhet. Vi har S 0500-N på alla snickerier och dörrar (glans 10). Takvitt i alla tak (S 0300-N). Kök och hall har väggar i S0500-N sedan har övriga rum väggar i S 1000-N och sovrummet har väggar i S 2000-N. Där har vi även målat garderobsdörrarna i S 2000 N. Samtliga väggar har glans 1 (Beckers Symfoni Ultramatt).
 
  • Gilla
AnnelieT och 1 till
  • Laddar…
Ang. brytning av neutrala kulörer som någon var inne på så skall de innehålla brytbaser i svart, orange och möjligtvis oxidgult. Vissa färgtillverkare (Beckers t.ex.) har flera recept inlagda för samma NCS kulör och samma färgtyp, men med olika brytbaser. Vi fick t.ex. först vår S 1000-N bruten med svart, blått och violett vilket gjorde att väggen upplevdes som lila. Det finns därmed flytande gränser i NCS systemet d.v.s. toleranser på vad som får lov att kallas för en viss kod. Därmed bör man kontrollera att de färger man avser kombinera verkligen innehåller liknande brytbaser, annars finns risken att någon av dem träder fram mer än önskat.
 
MH1001 skrev:
Är det verkligen så att S0502Y och 0502Y skiljer sig?
Ja!!! det skiljer. I alla fall hos Flugger. Dom har tillgång till båda seriernas recept för brytpasta om man säger till.

MH1001 skrev:
Edit: Citat från NCS hemsida: "S säger att det är en NCS-standardfärg,
vilket underlättar global reproducerbarhet."
Där ser man. Fast egentligen är det ju samma sak. S= standard för reproducerbarhet tillkom som en Second edition.

Second edition är det begrepp som används på:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Natural_Color_System
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.