Husbyggeriet omges ju av många trollformler som oss vanliga dödliga inte förstår oss på. Ett begrepp som jag stött på är att marken i husgrunden ska tåla en belastning på minst 100 kPA, utan att ge vika. Alltså en atmosfär, eller ett bildäck med pyspunka. Men hur vet man att man lever upp till normen? Det motsvarar väl helt enkelt ett fotsteg, och att husgrunden ska kännas fast att gå på? Eller har jag tänkt fel? Tackar! Med vänlig hälsning; PerOF
 
J
Utmaningen ligger väl i att fixa en grund som pallar trycket över tid?
 
Det är 100kPa per cm[SUP]2[/SUP], dvs ca 10 ton per m[SUP]2[/SUP].
 
useless skrev:
Det är 100kPa per cm[SUP]2[/SUP], dvs ca 10 ton per m[SUP]2[/SUP].
Det kan omöjligen stämma. En Pa är en N/m[SUP]2[/SUP], dvs redan per yta.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är väll bra när något anges i alldeles vanliga SI-enheter och inga andra endera föråldrade enheter eller bara hänvisas till någon standard som inte är tillgänglig för oss vanliga dödliga.

1Pa (Pascal) är SI-enheten för tryck.
1Pa = 1N / m[SUP]2[/SUP]

således 1kPa = 1kN/m[SUP]2[/SUP]

Då 1kN för vardagliga tillämpningar kan anses vara jorden dragningskraft på 100kg så blir alltså 100kPa = 100kN/m[SUP]2[/SUP] = 10 000 kg/m[SUP]2[/SUP] (ungefär, egentligen 10194kg/m[SUP]2[/SUP] om vi ska vara noga, men det beror i sin tur lite på var på jorden vi befinner oss.)
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
100kPa=100kN/m^2 ty Pa=N/m^2
1 kg ≈ 9,8 N
100kN/m^2 / 9,8 ≈ 10200 kg/m^2 (kgf/m^2)
Vilket är det useless skrev :)

Edit: 2:a på bollen
 
Redigerat:
... eller för att återgå till TS rubrik, storleksordningen ett fotsteg ja - 102 kg/kvdm. En sko är väl omkring 1 kvdm, så det lär väl stämma rätt bra med rubriken.
 
Redigerat:
M
Det är väl också skillnad på punktlast och fördelad last?
 
Har det verkligen så stor betydelse om man använder tryck som mätetal? Då tar man ju hänsyn till det. Men lite påverkar det kanske då det finns en förhållandevis större periferi att tränga undan material på vid en punktlast (mindre yta).

Däremot tål förstås inte en yta som är packad för att tåla 100kPa att promenera på utan fotavtryck. Sätter man ner klacken först (och snett) så är dess yta är betydligt mindre än 1kvdm och trycket motsvarande mycket större.
 
Redigerat:
Istället för att nån tjänsteman på kommunen bestämmer djupet. Så beskriver jag bara att det ska grävas ner till fast mark. Grävmaskinisten får avgöra när det är lagom att stoppa. Och så hoppar jag ner i gropen med gummistövlar och känner efter om det är fast mark att gå på. Sen kallar jag på den kontrollansvarige, som har sina metoder. Jag tror de tar en näve och känner på jorden. MVH, PerOF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.