Hejsan...

håller på att renovera min ovanvåning i ett hus i skåne från början på 1900-talet... nu har jag rivit upp och kommit åt orginal golvplank som är spikat på golvreglarna (stockar med ca 1.2-1.5 meters cc) otäckt nog så är golvplanket nästan helt uppätet, fullt med 0.5-1.0mm hål (av typen som brukar finnas i riktigt gamla trämöbler) men, dessa jäklarna har inte nöjt sig med att äta bara på ytan, utan de har perforerat mer eller mindre hela brädan så man nästan kan knäca dem med bara händerna....

är dett något som någon 'äldre hus renoverare' känner igen?! och ska jag ta det som ett varningstecken!?

hoppas att någon känner igen detta....
 
När vi rev upp golvet i köket och tog bort sågspånen så fanns det små hål i pappen som håller spånen på plats, dock inte i någon större utsträckning. Klart att att man blir lite orolig. Jag ringde till Anticimex och dom ville komma ut och titta.
Det fina var att det kostade inte oss någonting utan försäkringen betalar besöket!

För övrigt var det inga problem i vårt fall, krypet som vi hade haft gillade bara när det var över en viss fuktkvot och orsaken var en gammal vattenskada som förra ägaren hade åtgärdat.

/Funkis
 
Hej...

vi får se när jag har brytit upp resten av golvet, men jag ringde iaf Anticimex som kommer nu på tisdag, oxå kostnadsfritt... hur bra som helst... nästan märkligt att en försäkring faktist funkar som man skulle vilja...

Jag hade också samma insekter som du nämner ute i vårt stall, där det också hade varit fuktskadat, för insekterna orkar tydligen bara äta fuktskadat virke, men det var det som var lite förvånande nu när man lyfte golvet i bostadshuset, så hade insekterna ätit igenom även de golvplankorna! det måste ju tyda på att 1. det har varit fukti i golvet, 2. andra typer av insekter...

Vi får väl se på tisdag....
 
Skriv gärna hur det har gått efter tisdag och lycka till!

/Funkis
 
Efter att jag hade rivit ut allt golv så insåg jag att jag hade börjat att riva på det värsta stället... och att de övriga plankorna var i något bättre skick än de första, samt att golv bjälkarna 20x20cm var helt intakta så ringde jag och avbokade inspektionen då jag bedömde att det inte fanns något egentligt problem...

Och det var ju skönt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.