Hej!

Som rubriken säger så bor vi i ett gammalt hus med mycket paneler och snickerier inomhus. Vi kommer att måla om dessa och har två frågor:
  • Är linoljefärg det enda "rätta"?
  • Hur blank är färgen? Går det att torka bort flottiga fingeravtryck från ungarna?
Tacksam för råd och erfarenheter.
Mvh

Jonas
 
JA. åtminstone i mina ögon.
Färgen blir så pass blank att kladd lätt torkas av, men det tar ett par veckor innan den hårdnar, i början är den lite mjukare.
 
Vi håller på att renovera ett 150 år gammalt hus och efter skrap- och målningsinsatser och erfarenhet efter att ha målat spegeldörrar med alkydoljefärg kan jag säga detta:

Linoljefärg stryks ut väldigt tunt. Det gör att det blir väldigt fint om snickerierna är profilerade, för färgen blir inte så tjock att de täpper igen profilerna vilket är risken om man har en färg som ska strykas ut flödigare. Den tål att torkas av och är halvblank i kulören, men mattas av efterhand. Jag tycker att det är en fantastiskt vacker färgtyp även om det krävs lite mer jobb med att måla. Dessutom kan man faktiskt uppfatta träådringen genom färgen, trots att färgen inte är transparent. Det beror på att den är så tunn och det gillar jag verkligen.

En annan färg som kan användas på paneler och snickerier är en emulsionsfärg, till exempel äggoljetempera. Äggoljetempera är helmatt men väldigt bra som bland annat möbelfärg eftersom den går att torka av och är mycket hållbar. Jag har själv aldrig provat äggoljetempera (är bra sugen, dock!) men den ska vara lite lättare att jobba med än linoljefärg vad jag har förstått. Man ska inte stå och arbeta in färgen i underlaget, utan det ska gå lite lättare och snabbare. Äggoljetempera fungerar som linoljefärg i alla väsentligheter, skulle jag vilja påstå. Vettigt ur ekologisk synpunkt och vettigt för ett gammalt hus.

För tak och faktiskt också taklister skulle jag rekommendera limfärg, eller matt linoljefärg (Gysinge) alternativt Linus på väggen (Allbäck). I gamla hus drogs takfärgen ner på taklisterna. Om det finns gammal limfärg kvar ska dock den tvättas ner innan den målas om.
 
konichiwa girl skrev:
En annan färg som kan användas på paneler och snickerier är en emulsionsfärg, till exempel äggoljetempera. Äggoljetempera är helmatt men väldigt bra som bland annat möbelfärg eftersom den går att torka av och är mycket hållbar.
Du kan dock polera upp äggoljetempera till en hyfsat blank yta.
Samma sak om du får en repa i färgen så går den att "polera ihop" igen.
Använd då förslagsvis ett par strumbyxor i polyester(???) som polertrasa.
 
Ska tillägga vad skansen säger om äggoljetempera:
"Färgen är svår att ta bort och därför bör den ej användas på profilerade snickerier."
 
Hej!
Tack för era svar. Då är det väll bara att testa linoljefärg! Har ni tips på bra färg och vad man kan köpa den?
Vi bor i Stockholmsområdet.
Mvj
Jonas
 
Nacka Byggnadsvård har Ottossons linoljefärg, som jag hört mycket gott om. Själv kör jag med Gysinges eller egen blandning.
 
Då får det bli en tur till Nacka Byggnadsvård för att köpa en testburk.
Tack för er input!
Jonas
 
konichiwa girl skrev:
En annan färg som kan användas på paneler och snickerier är en emulsionsfärg, ...
Jag ser att tråden är gammal men vill ändå lägga till att emulsionsfärg kräver ett jämnt sugande underlag för att resultatet ska bli bra. Efter att ha målat några paneltak med emulsionsfärg från Wibo har jag lärt mig att en grundligt utförd patentering/grundmålning är absolut nödvändig. Senast grundade jag två gånger med mager linoljefärg och då blev slutresultatet efter två varv emulsionsfärg helt perfekt.

/Richard
 
Hur gør ni med underarbetet. Vill inte starta med bortskrapning och inte orka slutføra. Bor i liknande hus med snickerier. Hellre tæcka øver en måla øver en inkonsekvent skrapning. Svårt att skrapa alla profiler utan att det blir hack. Kan man luta av det elller anvænda något borttagningsmedel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.