Mycket jobb blir det, när man i sin iver att köpa en fastighet, lovar att röja ur allt "övrigt" när arvingarna tagit sitt.
Men man kan hitta en del guldkorn.
Huset byggdes 1905, och vad upptäcker jag i en kvarlämnad gammal skänk.
Jo, den husbrocshyr som byggherren förmodligen satt och bläddrade i inför bygget!

Jag kan inte undanhålla er några smakprov ur den, och jag hoppas att Carl Fredriksson inte längre gör anspråk på copyrighten.

Jag vet inte om allt var bättre förr, men jag tycker att illustrationerna är mycket tilltalande.

Prislistan är också värd att lägga en minut på.

Vill någon se resten av husen så går det också bra, men jag tänkte på dom stackare som fortfarande sitter på modem och lade bara upp dom här.

Bilderna är stora till ytan, men ska man se alla detaljer så... Jag ber om ursäkt i förväg om jag brutit mot någon forumregel i och med detta.





1.jpg
2.jpg
4.jpg
5.jpg
23.jpg
pris.jpg

/Lars-Erik
 
Så otroligt roligt att hitta något sådant, och roligt för oss att du visade den.
Jag gillar sådana hus, även om de kanske är opraktiska med snickarglädjen och stora fönsterpartier med många rutor.

Men är huset du köpte likt något i broschyren, och köpt från Fredrikssons Träförädling?

/EB
 
Vilka fantastiska exteriörer! Vill ha, vill ha, vill ha....
 
Tack för dom fantastiskt fina bilder! Det kan man bli inspirerad av eller bara nostalgisk ;).
Alla dom sommarhus är fantasifulla och vackra men Villa nr 23 är min favorit! Den verkar vara vinterbonad liksom  nr 18 med 2 skorstenar och kaminer i alla rum. Härligt! Och alla dom ålderdomliga namn på olika rum i huset!
På mina husritningar från 1938 (tegelhus) står det också  "herrum", "serveringsrum", "matsal". Tyvärr har serveringsrummet med serveringsluckan försvunnit på 80-talet :'(. Svängdörren är i alla fall kvar ;D. Det fanns tvättställ och garderobskåp i varje av alla 4 gästrum här. Herrskapets sängkammare hade egen toalett (finns kvar).  
Man ser att kök har varit mycket mindre på gamla tider och man knappast kunde se vad som hände där inne. Man ringde efter kökspersonal i stället ;). No ja, hade man råd med en sådan hus så hade man råd att anställa personal också ;).
En sak överraskade mej - att det fanns huskataloger redan på den tiden. Mitt hus ser inte ut som ett kataloghus men nu är jag inte så säker på det ;). Det finns rykten att det är en kopia på ett hus som står på Djursholmen i Stockholm. Vi har sett originalet (utsidan)och vårat är faktisk mycket snygare :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.