Det känns lite märkligt, speciellt när det finns ett annat system. Förstår inte varför man inte bara drar upp vatten till radiatorer på ovanvåningen.
 
Tror ni inte att det byggdes med oinredd övervåning? Och man struntade i det för att spara pengar?

Ännu mer intressant är ju att det har källare.... :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det känns lite märkligt, speciellt när det finns ett annat system. Förstår inte varför man inte bara drar upp vatten till radiatorer på ovanvåningen.
Märkligt ja. En konstig sak att spara in pengar på.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror ni inte att det byggdes med oinredd övervåning? Och man struntade i det för att spara pengar?

Ännu mer intressant är ju att det har källare.... :D
Det tror jag. Men varför inte bara dra upp vattenburet. Förstår inte riktigt, konstigt sätt att spara pengar på. Vad har de mer sparat in på..? Radonmätning tex.

Komiskt med källare, men jag tycker att det är nyttigt med källare :)
 
Det är nog bara kortsiktig likviditetsproblematik. Själv drar jag vvs själv, men för de som inte gör det så får de nog punga ut med närmare en hundring för att ngn klåpare skall komma och installera lite kopparrör på en våning...
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det är ju golvvärme på bottenvåningen. Genom att inte blanda golvvärme och radiatorer, så kan man hålla en lägre temp på värmeledningen, vilket ger högre verkningsgrad för bergvärmepumpen.

Om man har radiatorer så behöver värmeledningen kunna ge 20 - 30 grader varmare vatten, som man sedan blandar ned i shunten till golvvärmen. radiatorerna får fulla temperaturen. Sedan så behövs det ofta relativt lite värme på övervåningen eftersom den värms upp av våningen under.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Det är bara o köra med lite mer volym/yta på övervåningen, dvs överdimensionera radiatorerna lite, då klara du dig säkert med 35c ut mot raddarna.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Mja, möjligen behöver man en storlek större/dyrare värmepump om man ska värma övervåningen också? Det är en liten övervåning i ett välisolerat hus så raddarna lär inte dra i sig såvärst många kilowattimmar på en vinter, funderar man en stund är det kanske inte så korkat som vid första anblicken.
 
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
Jag kör stora gamla gjutjärnsraddar, lätt överdimensionerad i ett +100 år gammalt dåligt isolerat hus. Framledningstemp i bottenvåning ligger på en kall dag under vintern (södra Sverige men blåsigt som fan) på 40-47c. Övervåningen går de knappt alls. Så du klarar dig sannolikt med 35c fram om du trycker på lite volym i raddarna (finns inget magiskt med golvvärme, det är bara mkt yta och volym).
 
Det fanns olika anledningar med elvärme på övervåningen. Vissa firmor rekommenderade elvärme på övervåningen. Har för mig att man även ansåg att de kringgick energikraven. Genom att inte bygga husen med övervåning. Utan hade det som tillägg istället med elvärme.
http://www.bygganytt.com/fragor-svar/ekonomi/vattenburen-varme-eller-elradiator-pa-ovanvaning/
Lite intressant läsning för den som vill fördjupa sig lite i ämnet.
http://www.aton.se/img/userfiles/file/Rapport-Direktelvärme.doc
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
harry73
Det var standard hos flera husbyggare när vi beställde vårt hus i 2007.
Hus leverades standard med liten frånluftsvärmepump som behövde rätt så mycket tillskotsenergi. Så i praktiken värmde man ovanvåningen antingen med direktverkande el eller såmma mängs el genom ett vattenburet system.

Kan säga att vi såg till att få vattenburet även på ovanvåningen
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har faktiskt varit med och byggt ett gäng hus i detta område (Borsökna) på tidigt 2000-tal. Dock inte just detta.

Elvärme på ovanvåningen var inget ovanligt då. Snarare standard enligt ritningarna.
Golvvärme i platta på mark och elvärme på ovanvåningen.

Men det mest konstiga som jag ser det i mina rörmokande ögon är varför det finns en låda bakom den golvmonterade toastolen på entréplanet?! Medans på ovanvåningen är det vägghängt som gäller... :thinking:

P-lås på WC:n antar jag, men varför?

Och för ett hus som just nu budas för 3,950,000:- så är jag väldigt nyfiken!

Vit enplansvilla med veranda och stort gräsområde, budgivningsfält visar högsta bud på 3 950 000 kr.
 
  • Vitt badrum på entréplan med golvstående toalettstol och låda bakom, handfat och handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har faktiskt varit med och byggt ett gäng hus i detta område (Borsökna) på tidigt 2000-tal. Dock inte just detta.

Men det mest konstiga som jag ser det i mina rörmokande ögon är varför det finns en låda bakom den golvmonterade toastolen på entréplanet?! Medans på ovanvåningen är det vägghängt som gäller... :thinking:

P-lås på WC:n antar jag, men varför?

Och för ett hus som just nu budas för 3,950,000:- så är jag väldigt nyfiken!

[bild]
Intressant!
Kan du förklara resonemanget lite? Jag är för okunnig gällande rörmokeriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.