som inte ingick i offerten från husfirman, vad tar de betalt för en sådan, behövs den och varför ingår den inte?? ??? ??? ???
 
Om det är Garbo försäkringen du syftar på så kostar den ca 1% av produktionskostnaden. Det finns lag på att du ska ha den men lagen verkar läsas olika i olika delar av landet. I min kommun tolkar man lagen som att bara de som producerar hus de inte själva ska bo i ska ha försäkringen.
 
bra ska lusläsa den...i helgen...
 
Kommer du att göra mycket/det mesta själv, så är det bortkastade pengar att köpa den försäkringen för ~15.000:-, om du däremot kör på totalentrepenad eller betalar mycket i förskott (Men vem gör det idag?) så kan det vara ide med Gar-Bo.
 
Jesca_j skrev:
Kommer du att göra mycket/det mesta själv, så är det bortkastade pengar att köpa den försäkringen för ~15.000:-, om du däremot kör på totalentrepenad eller betalar mycket i förskott (Men vem gör det idag?) så kan det vara ide med Gar-Bo.
är det verkligen det, man har ju 2 års garanti, sen hemförsäkring, Garbo kostar ca 1 % av byggpengen och så har de 18000 kr i självrisk-huga huga, tror jag chansar att allvarliga fel upptäcks inom 2 år...
 
Jag tänkte mer som skydd ifall din entrepenör/hussäljare går i konkurs just när de börjat med huset och du har betalt massor i förskott.......då är 18000:- billigt för att få huset färdigt.....(färdigställandeförsäkringen)

Denna försäkring ger ju ingenting om du själv ska bygga/montera huset.


 
Skulle entreprenören gå i konkurs kan han ju inte uppfylla sin garanti och inte heller det ansvar han har för fel förorsakat av vårdslöshet efter denna tid (i 10 år).
Det är just i sådana fall som byggfelsförsäkringen är en trygghet. Men är det en stabil entreprenör så känns väl inte behovet så stort för det är ju en stor sak som skall inträffa eftersom självrisken är 0,5 basbelopp,
ca 20 000kr.
Men om byggnadsnämnden tolkar lagen rätt så kommer Du inte ifrån att teckna en byggfelsförsäkring.

Vad gäller hem/villaförsäkringen så täcker den inte skador p.g.a. fel i entreprenaden på samma sätt som byggfelsförsäkringen.
 
Under tiden jag skrev närmast ovanstående kom inlägget från Jesca_j. Med anledning av detta följande komplettering.
Under byggtiden är det inte byggfelsförsäkringen som skyddar utan, som Jesca_j skriver, färdigställandeförsäkringen. Denna har ingen självrisk.
Denna blir obligatorisk först 2005-01-01.
Man kan dock diskutera nödvändigheten av denna då den inte gäller om man betalt i förskott till entreprenören. Det skall man absolut inte göra!!
Se till att det upprättas en betalningsplan som noga beskriver vad som skall vara gjort när respektive lyft sker och att den inte är framtung. Vi osäkerhet tag den kvalitetsansvarige eller annan fackman till hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.