Hej, jag har snöat in mig på att jag någon gång i framtiden vill bo i ett atriumhus, älskar fördelarna med ett insynsskyddat uterum som huset är planerat runt. Har lekt till med olika planlösningar och börjar kanske komma fram till något. Har väldigt liten erfarenhet av husbygge, bara bott i lägenhet. Samtidigt är det väligt svårt att hitta information om atriumhus.

Vad tycker ni? Vad bör man tänka på? Vad skulle ni ändrat på? Vad är bra/dåligt?

Total ytan exkl. garage, förråd & atrium ca: 186m^2. Atriumgården är ca 60m^2.


http://img97.imageshack.us/img97/6359/planlsning.jpg

tacksam för alla typer av kommentarer!
 
Redigerat:
Hej!
Kul med atriumhus. Någon kommer säkert påtala att det blir mycket yttervägg i förhållande till boyta.. Sedan blir ju huset snabbt stort (långa fasader, stort yttermått) vilket kan komplicera placeringen på en tomt, eller begränsa antalet möjliga tomter.. nog om det.

Atriumhuset ger ju också massa fina fördelar, som du själv är inne på. Bland annat den skyddade gården (bra för barn, något skonsammare klimat vilket kan möjliggöra andra växtsorter etc).
De relativt tunna huskropparna runt gården ger också fint och rikligt dagsljus.

För atriumhusinspiration:

http://www.norrpada.se
http://www.arkitekthus.se har en atrium-modell
http://www.villaboa.tk (om den fortfarande finns kvar... arkitektstudenter bygger atriumhus som exjobb...)

http://eastgbg.se/utby_historia.html scrolla långt ner... punkt 18.

/h
 
Kringbyggda gårdar är ett gammalt beprövat sätt att ytor utomhus, som är skyddade för vind och insyn. Fördelarna är uppenbara. Men det finns några nackdelar och svårigheter, som man måste vara medveten om.

Ytterst få villaområden har detaljplaneregler som passar särskilt bra för atriumhus. Som bäst funkar de nämligen i trängsel, typ i klassiska trästäder som Hjo och Eksjö. Där är det helt okey att bygga vägg i vägg med grannen och i stort sett lämna bara gården obebyggd. Men på en ordinär kommunal villatomt måste du lämna breda tomtremsor meninsglöst tomma åt alla håll. Mycket riktigt hittar du de flesta atriumhusen i grupp- och radhusområden.

Andra nackdelar är att det är dyrt att bygga vinklar, och du får större yta yttervägg. Det medför värmeförluster. Men i ditt eget exempel har du tillskapat åtminstone en av gårdens gränser med en garagevägg. Och det finns fler konstgrepp att ta till.

Våtrummen i atriumhusens planlösning brukar också medföra svårigheter. Det är knepigt att hålla VVS-dragningarna minimala utan att det blir "en kilometer" mellan sovrum och badrum...

Mina bästa tips är att du googlar på begreppen "atrium" och "architecture". Och börjar leta TOMT!
 
Jag personligen skulle känna mig ganska uttittad av att sitta där när jag vet att övriga familjemedlemmar kan se mig från alla olika håll.

Det blir även ett fasligt sjå med gardiner för att undvika att t.ex. de vid matbordet har full insyn i badrummet när det används. Även inte så trevligt att gäster kan se direkt in i sovrummet när en annan ligger och sover etc. Går säkert att lösa på något smidigt sätt men det gäller att inte glömma det.

Sen får jag lite fängelsekänsla över det. Visst är det trevligt med en ”rastgård” men med lite fönster på ytterväggen så ser man inte så mycket vad som händer i den ”riktiga världen”.

Jag kan helt klart se fördelarna och det skulle säkert vara trevligt men överväger det alla nackdelar som också finns?
 
mm, det är kul med atriumhus :) Har förstått att det inte är det mest energi optimala eller ekonomiska med alla extra väggar och långa skjutdörrar. Men tycker atriumgården överväger det. Vill verkligen bo så. Har ändrat planlösningen nu och fått ner storleken och formen. 180-190m^2 känns ganska lagom, då får jag allt jag vill ha. Ska kolla in länkarna, tack så mkt! Har varit inne på studenterna som byggde ett atriumhus innan, gav många spännane idér, men tyckte deras atrium blev för litet (36m^2). Mitt ligger nu på ca 60m^2. Det jag är mest orolig är för om solen lyckas komma in på gården eller inte. Vill ju inte ha ständigt mörker och gärna kunna sola på sommaren.
 
Apollonia skrev:
Jag personligen skulle känna mig ganska uttittad av att sitta där när jag vet att övriga familjemedlemmar kan se mig från alla olika håll.

Det blir även ett fasligt sjå med gardiner för att undvika att t.ex. de vid matbordet har full insyn i badrummet när det används. Även inte så trevligt att gäster kan se direkt in i sovrummet när en annan ligger och sover etc. Går säkert att lösa på något smidigt sätt men det gäller att inte glömma det.

Sen får jag lite fängelsekänsla över det. Visst är det trevligt med en ”rastgård” men med lite fönster på ytterväggen så ser man inte så mycket vad som händer i den ”riktiga världen”.

Jag kan helt klart se fördelarna och det skulle säkert vara trevligt men överväger det alla nackdelar som också finns?
Blir nog bara ett mindre fönster från badrummet, som mest är till för att kunna titta ut när man badar. Gardiner/persienner till sovrummet och badrummet lär användas flitigt. Annars ser jag inte insynen som ett problem. Vet inte hur det blir sen när man får barn och sånt (är bara 24), men tror inte det ska va ett problem.

Kommer nog ha ganska "normalt" med fönster uttåt tror jag. Blir mkt glas men det får det bli :)

Jag tänker mer "innergården" som blomstrande grön, kanske ett litet träd, blommor/växter i krukor, kanske några bjälklar rakt över med "slingerväxter", mysig belysning och kanske en liten utomhuspool.

Hade gärna byggt på en liten tomt (400-500m^2) nära havet/centrum i göteborg, men det lär ju inte gå. Känns som jag inte kommer orka sköta en jätte-trådgård. Atriumgården + lite gräs runt huset får räcka :)
 
Låter som du är radhusmänniska ut i fingerspetsarna. :) Jag har ytterligare ett uppslag: Du bör kolla mäklarnas utbud av radhus med sökbegrepp "atrium" och "radhus"/"grupphus". Då får du både inspiration och kanske alternativ till självbygge.

Apropå farhågorna: Genom att avgränsa en eller två av gårdens sidor med endast ett smalt uthus eller en mur får man plats med större gård utan att huset "växer" över alla bräddar. Upplevda problemen med intern insyn blir också mindre om rummen inte vetter rakt mot varandra.
 
Ändrat på planlösningen igen, gillar huset mkt mer nu, men kostnaderna lär dra iväg. Just nu har jag allt jag vill ha. Med ett inglasat uterum med terrass över ut mot trädgården öppnas utsikten upp över trådgården och inte bara atriumgården.

"Vinden" som kan va runt 1,5 (lägsta punkt) - 2m (högsta) i takhöjd på ca 30m^2. Kan man inreda till lite vad som.

http://img97.imageshack.us/img97/6359/planlsning.jpg

Kollade in länkarna och norrpada har verkligen helt fantastiska hus, gillar deras 2 plan med souterrängvåning, men nästan 6M för 205m^2 är lite väl saftigt :) Vill hellst hamna på max 4M för bygget exkl tomt och anslutningar.


Det där med radhus stämmer lite, har kollat på många intressanta planlösningar med atrium. Men vill nog hellst bygga en villa, ska testa lite planlösningar där jag använder mig av, garage,uthus,mur mm. för att "bygga ihop" ett atrium. Lär bli sjukt mkt billigare. Men hur funkar det med murar, man kan väl inte slå upp det hur som hellst? Vill ju ha en ganska hög mur isf, typ 2 m.

Byggytan på detta hus kan hamna upp emot 250m^2, är det mycket? Kommer krävas en ganska stor tomt, upp emot 1300-1500m^2 va? De flesta tomter jag tittat på får man bebygga till ca 20%.
 
Byggrätten varierar mellan olika planområden. Jag tycker du ska leta efter ett riktigt bra LÄGE hellre än efter en riktigt stor byggrätt. Man kan nämligen bygga hyfsat små atriumhus ifall det behövs. För att bygga hus i den stil som du ritar måste man också ha en mycket stor PLAN tomtyta. Också detta problem kan man lösa med olika konstgrepp.

Därför är det nästan meningslöst att resonera detaljerade planlösningar innan du har tomt. Och jag försäkrar dig: När du blir nöjd med LÄGET accepterar du kompomisserna. Däremot kommer du ALDRIG att trivas i ditt "perfekta" hus om du bygger det nånstans där du egentligen inte vill bo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.