Tar hela 1 minut med full sprutt på kranar i hela huset innan varmvatten kommer.
Upplever att det går snabbare i tvättstugans tvättho som är den kram som står närmast pumpen som jag inte vet just nu vilket fabrikat det är på.

Går snabbare att få varm i dusch på övervåning samt nedervåning men det är ju bara för att jag drar på full kräm och mer vatten kommer ut där än ur en kran.

Vad är fel? Precis köpt huset som är från 79, hjälp tack
 
Redigerat:
Långa grova rör, har jag också, funderar på en elberedare "på vägen"

Protte
 
Grova och långa ledningar tar en stund att tömma och värma upp
 
Det tar ca 30 sek för mig att få varmvatten (om ingen har spolat varmvatten) ca 10 m 22mm plaströr byggt 2007
 
Ganska vanligt. Ett tips om du just vill få snabbare varmvatten i duschen är att du öppnar kranen till handfatet när du kliver in i badrummet och låter den spola tills du har fått varmvatten där. Då kommer varmvatten i duschen nästan direkt eller endast efter några sekunder. Krångligare än så behöver det inte vara.
Sedan kan du bygga om vattensystemet i huset, men det blir ju lite dyrare.....................................
 
Du kommer aldrig att få bort problemet.
Det enda man kan göra är att ha isolerade rör(Vilket enbart gör att värmen stannar kvar i rören längre tid) eller ha nått som värmer upp vattnet närmare dina kranar(känns inte ekonomisk försvarbart dock).
Duschar du enbart 1 gång per dag så får du fortfarande samma problem(dvs. med isoleringen).
/P
 
Det finns också en risk med isolerade rör, eftersom vattnet står varmt mycket längre tid kan det bli grogrund för Legionella.

Jag tror parpers lösning är den smidigaste, om du inte kan dra om rören så att de går mycket kortare väg. Vi har samma problem på övervåningen, rören är väldigt smala och går först runt hela badrummet innan de går upp på övervåningen, men eftersom man ändå går på toa innan man duschar på morgonen så sätter man på varmvattenkranen i tvättstället litegrann tills det börjar komma ljummet vatten där.

När vi gör om badrummet kommer varmvattenberedaren att flyttas, då blir rören till övervåningen 6 meter kortare.
 
parper skrev:
Du kommer aldrig att få bort problemet.
Det enda man kan göra är att ha isolerade rör(Vilket enbart gör att värmen stannar kvar i rören längre tid) eller ha nått som värmer upp vattnet närmare dina kranar(känns inte ekonomisk försvarbart dock).
Duschar du enbart 1 gång per dag så får du fortfarande samma problem(dvs. med isoleringen).
/P
Klart att det går att få bort problemet.
I mitt förra hus bytte jag ut,de onödigt stora Ø22mm, kopparrören som matade varmvatten till olika tappställen.
Jag ersatte det med Ø15 koppar istället, väntetiden halverades utan några märkbara försämringar i flöden.
 
Man kan ju iofs installera varmvattencirkulation. Dock lite ovanligt i vanliga villor. Det är alltså ett system där man kopplar ett rör från ledningensbortersta punkt tillbaka till varmvattenberedaren och sätter in en cirkulationspump, varmvatten rör sig då hela tiden från beredaren genom ledningen och tillbaka till beredaren igen där det åter värms upp.
 
Jag satte in en varmvattenberedare på övervåningen när jag byggde om badrummet i våras av den anledningen. Dessutom brukade pannan inte kunna ge tillräckligt med varmvatten för två längre duschar och vi satte in badkar. Men vi matar VVB med varmslingan från pannan, så jag räknar med att den inte behöver jobba superhårt utan fungerar med som en buffert.
 
Anna_H skrev:
Det finns också en risk med isolerade rör, eftersom vattnet står varmt mycket längre tid kan det bli grogrund för Legionella.
Nej, denna risken finns inte i rörsystem som nyttjas. Varmvattenrör isoleras alltid vid byggnation där man kan göra det. Och även lämnade "blindrör" i vanlig villafastighet kan ses som riskfri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.