F
Fråga från en novis.
Har ett bensinelverk som kan leverera ca 1kW 1-fas
Har också en djupvattenpump (70m) 3-fas med okänd märkeffekt.
Fråga: Finns det överhuvudtaget något sätt (dvs om effekten räcker) att tillfälligt/hjälpligt driva denna pump med elverket?
 
  • Gilla
Imperat0r
  • Laddar…
Generellt sett så går det ju att driva trefasmotorer med enfas och en kondensator. Kondensatorn ger en fasvridning av strömmen så att det ser ut som en andra fas. Det blir mycket lägre effekt på motorn när den drivs så. Och det är risk att den inte orkar pumpa, även risk att man bränner motorn om den inte orkar driva.

Jag har rätt dålig koll på lösningen, det finns tabeller på nätet där man kan räkna fram vilken storlek av kondensator som behövs. Det beror på motorns märkeffekt.
 
F
H hempularen skrev:
Generellt sett så går det ju att driva trefasmotorer med enfas och en kondensator. Kondensatorn ger en fasvridning av strömmen så att det ser ut som en andra fas. Det blir mycket lägre effekt på motorn när den drivs så. Och det är risk att den inte orkar pumpa, även risk att man bränner motorn om den inte orkar driva.

Jag har rätt dålig koll på lösningen, det finns tabeller på nätet där man kan räkna fram vilken storlek av kondensator som behövs. Det beror på motorns märkeffekt.
Ok, jag har fn inte info om motorns märkeffekt, den sitter väldigt svåråtkomligt.
 
De som är duktiga på motorer kan säkert föreslå en lämplig storlek på kondensator. Det är inte petigt med exakt rätt storlek.

Och en sådan person kan troligen också berätta om det är lämpligt att försöka med kondensator. Man behöver veta lite om hur pumpar är som belastning på motorn. Risken finns som sagt att man förstör motorn.
 
T
H hempularen skrev:
De som är duktiga på motorer kan säkert föreslå en lämplig storlek på kondensator. Det är inte petigt med exakt rätt storlek.

Och en sådan person kan troligen också berätta om det är lämpligt att försöka med kondensator. Man behöver veta lite om hur pumpar är som belastning på motorn. Risken finns som sagt att man förstör motorn.
Ok, jag avvaktar och ser om det är försvarbart att försöka map risken att bränna motorn.
 
En VFD fungerar nog utmärkt, fins såna som gör om enfas till trefas. Om motorn är kompatibel. Behöver egentligen inte vara variabel, undrar om det finns enklare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Problemet är att spänningen blir för låg, motorn vill ha 400V.
Osvsett vilken lösning som väljs blir spänningen inte högre än vad som skickas in, d.v.s. 230V i det här fallet.
Men med VFD skulle man iofs kunna köra på lägre frekvens så att U/f-kurvan stämmer, men risken är att pumpen inte ger något vidare flöde då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Problemet är att spänningen blir för låg, motorn vill ha 400V.
Osvsett vilken lösning som väljs blir spänningen inte högre än vad som skickas in, d.v.s. 230V i det här fallet.
Men med VFD skulle man iofs kunna köra på lägre frekvens så att U/f-kurvan stämmer, men risken är att pumpen inte ger något vidare flöde då.
Jag tänkte också svara med ”vfd”. En vfd tar ju in en tillgänglig spänning, och skickar ut 3-fas med variabel frekvens. Syftet är primärt att varvtalsreglera motorn genom att variera frekvensen. De flesta utrustningar tar dock in 3-fas, gör om det till ny 3-fas, med önskad frekvens. En vfd är normalt sett ganska dyr, och skall den dessutom drivas på 1-fas, så lär den ligga i den högre kanten av prisfönstret.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Finns ju mycket udda ting tillgängligt via nätet idag, så vem vet, det kanske finns VFD med inbyggd step-up DC/DC konverter?
 
T
H hempularen skrev:
Jag tänkte också svara med ”vfd”. En vfd tar ju in en tillgänglig spänning, och skickar ut 3-fas med variabel frekvens. Syftet är primärt att varvtalsreglera motorn genom att variera frekvensen. De flesta utrustningar tar dock in 3-fas, gör om det till ny 3-fas, med önskad frekvens. En vfd är normalt sett ganska dyr, och skall den dessutom drivas på 1-fas, så lär den ligga i den högre kanten av prisfönstret.
Måste erkänna att jag inte ens vet vad en vfd är...
 
T
E elmont skrev:
Byt pump och är det pengarna det sitter i så finns det "alternativ"
[länk]
Ja, byte till 1-fas djupvattenpump är planerat göras nån gång under sommaren. Ville bara kolla om det fanns nån "enkel fix" att vid ev. strömavbrott kunna köra den nuvarande 3-faspumpen. Men jag inser av svaren att det nog inte är nån lämplig väg att satsa på. (y)
 
T Tullen127 skrev:
Ja, byte till 1-fas djupvattenpump är planerat göras nån gång under sommaren. Ville bara kolla om det fanns nån "enkel fix" att vid ev. strömavbrott kunna köra den nuvarande 3-faspumpen. Men jag inser av svaren att det nog inte är nån lämplig väg att satsa på.
Hej frasen_36

Det är tveksamt om du kan driva (starta) en djupvattenpump (70m) enfas med ett enfasigt elverk på 1 kW.

Att byta från trefas till enfas på en djupvattenpump med dess tunga start är nog ingen fördel om du dessutom vill använda (enfas eller trefas) elverk vid strömavbrott.

Att överhuvudtaget kombinera elverk och tung start (som t.ex. en vattenpump) är en problematik. Har du 70m, djupvattenpump så misstänker jag att märkeffekten (på motorn) är större än 1 kW så är det nästa problematik.

Har för ett tag sedan tittat på ett fall med en 67m, djupvattenpump med en trefasmotor på 2,2 kW.

Startströmmen kan uppskattas till 5–8 ggr märkströmmen, det innebär grovt att startströmmen motsvarar märkströmmen för en 5–8 ggr större motor d.v.s. en motor på 11–17,6 kW.

Även om du skulle byta till trefasdrift av elverket så kan det vara svårt att starta.

Ett trefasigt elverk kan leverera en kortslutningsström på ca 2–3 ggr märkströmmen. Detta innebär att i bästa fall (i det fallet jag tittade på) så behövs en trefasgenerator på (11/3) kW = 3,7 kW och i sämsta fall en behövs en trefasgenerator (17,6/2) kW = 8,8 kW.

Kom ihåg att allt övrigt som eventuellt är kopplat till elverket samtidigt som du startar djupvattenpumpen kommer att märka att spänningen sjunker kraftigt.

Om trefasmotorn är en motor som är märkt 230/400 så skulle den kunna drivas av en frekvensomriktare som har en fas in (230 V) och tre faser ut (230 V huvudspänning ut).

Lösningen ger en betydligt enklare startström att hantera men kostar mer och du behöver fortfarande rimligen mer är 1 kW.

En trefasig frekvensomriktare 400/400 V kan naturligtvis även användas om du hade haft trefasigt elverk.
 
  • Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
Startströmmar för djupvattenpumpar är normalt inget större problem då lyfthöjden normalt inte handlar om mer än några meter (medeldjupet till grundvattnet i Sverige ligger på ca 6 meter). Massan i pumpen är relativt låg och pumptrycket uppnås inte omedelbart utan när pumpmotorn varvat upp och då är "den kritiska punkten" redan passerad.
 
Startströmmen för en direktstartad elmotor är inte beroende av belastningen, eller lyfthöjd för ansluten pump. Den är en inneboende egenskap i motorn.

Men jag tror inte att det finns enfas djupvattenpumpar som är direktstartade, utan de har vanligen också en inbyggd frekvensomriktare med skydd och mjukstartsfunktion. Därmed bör det räcka med att dimensionera för effekten på pumpen, eller kanske med 15 % marginal eller så. Ditt elverk bör därmed räcka för en 750 W pump eller så, annars kanske gå på en större.

Sen har jag svårt att förstå varför folk vill ha enfaspumpar när trefaspumparna är billigare, tåligare och kan användas med billigare kabel... Men det är kanske bara jag...
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.