I nytt innertak där man ska ha exempelvis en hide-a-lite LEDskena, hur drar ni fram kabel till detta? På skenorna sitrer ju trafon i ena änden av skenan vilket sällan hamnar mitt i taket där takdosan oftast sätts för armaturer. Hur drar ni till dessa och vilken sorts kabel använder ni?
 
Det finns även mittanslutningar att köpa för dessa skenor. Kolla på tillbehören på just skensystemet du vill ha. Vissa tillverkare har lite bättre utbud.
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Men hur gör ni dragningen från takdosan-->skenan på snyggaste sätt? Tänkte när man lika sätter nytt innertak vill man gärna slippa utanpåliggande kablar
 
Det finns många metoder, men ingenting som jag tycker är perfekt. I mitt förra vardagsrum satte jag en takdosa med utlopp för kabel, sedan skenan över, med två små distanser för att få ner skenan ett par centimeter från taket.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Är det hide a lites litetrac skensystem du tänker på?
[länk]

Har just monterat ett sådant i källaren, valde en mittanslutning (e-nummer 7402460)och i botten på den finns det ett hål att knacka ut, då kan man dra röret direkt in i den och slippa dosa.

Eller är det någon annan produkt du tänkte dig?
Exakt. Det är den skenan jag tänker mig i ett blivande barnrum och man vill ju inte sätta skenan mitt i rummet utan vill följa en vägg och sen bryta av 90°. Men då kan man dra flexslang direkt genom innertaket och ansluta där. Vad föredrar ni att man drar för kabel från takdosan till den...FK? EQLQ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.