Hej!

Jag har köpt en lägenhet och renoverar köket, jag ska byta ut min gammla spis mot en inbyggnads ugn och en häll.
Problemet är jag har 1 fas upp i lägenheten.
Den kabeln som den gammla spisen är kopplad på sitter det en 20 A säkering på i proppskåpet.
Om jag har förstått det hela rätt så kan jag koppla in allt det nya (häll och ugn) på den gammla kabeln som ligger dragen men kommer inte kunna använda allt samtidigt?
Någon som har satt in allt det här i sin lägenhet? Hur funkar det?
Någon som varit i samma sists? Hur löste du det?
Vad har man för alternativ? förutom att sätta in en vanlig spis igen?
(Har inte möjlighet att dra nya kablar.)

Tack på förhand för svar!:)
 
Det finns hundra svar på denna fråga. Det tar ca 30-40 minuter att koka köttfärssås, pastan tar 9-11 minuter. Ingendera går att koka på full effekt på spisen.

När köttfärssåsen puttrar på en 300-400W startar man pastavattnet med 2000W under ca 5 minuter och sedan är effekten 300-400 W för att hålla vattnet varmt.

Det finns bara en situation när man skulle dra full effekt och det är när värmesystemet strejkar. I det dagliga praktiska livet kommer det att fungera med 20 A till häll och ugn. Matlagning har inte förändrats så mycket sedan......huset du bor i byggdes.

Har det fungerat med den tidigare spisen kommer det att fungera nu också.
Det vore väl skräp om den nya spisen skulle vara mer ineffektiv än den gamla.

Protte
 
Tack för svaret Protte!

Det är inte så att en ny häll och unbyggnads ugn drar mer ström än en gammal spis?
Kommer man kunna använda annan elktronik i lägenhenheten samtidigt? med tanka på t.ex. Fläkt, tv?
För huvud säkringen är även oxå på 20 A i lägenheten?
 
20A blir väl sisådär 4800W? sen är det bara att räkna:)
 
alex_892 skrev:
Tack för svaret Protte!

Det är inte så att en ny häll och unbyggnads ugn drar mer ström än en gammal spis?
Kommer man kunna använda annan elktronik i lägenhenheten samtidigt? med tanka på t.ex. Fläkt, tv?
För huvud säkringen är även oxå på 20 A i lägenheten?
Förhoppningsvis drar den nya mindre, dvs mer av tillförd elenergi går in i maten och mindre hamnar i rummet. Maten behöver lika mycket värme nu som förr.

Protte

Ska man se på TV samtidigt som man lagar mat (som min son gör) då kommer det att bränna fast.
 
Tänk på att kolla att nya hällen verkligen är specad för att tåla 20A enfas.

Det kan vara så att den är avsedd för att helst köras på 2-fas 16A men kan köras på 16A enfas, men noll-ledaren i hällen inte tål 20A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.