Hej jag undrar om det kan anses ok att dra flera grupper i samma kabel i en 1-fas anläggning till kök.
Det är häll, ugn och diskmaskin som jag hade önskat att ansluta till samma kabel i dosa tänkte dra in en 5G kabel.
 
Är det enfas (samma fas) får man inte dra flera grupper i samma kabel. däremot kan man dra en trefas (olika faser) som man delar upp i tre enfasgrupper.
 
Det är inte förbjudet med flera grupper i samma rör eller kabel, men man gör inte så och det faller även på att neutralledaren ska vara blå (för du kan inte dela på samma neutralledare eftersom det är samma fas), och även på att häll+ugn ska ha sin egen gruppledning enligt standarden.
 
Enkla snabba svar som bekräftar vad jag trodde, det tackar jag för.
Då blir det att spåra för 3st rör i köket istället och 3st kablar (ligger i kabelkanal i hall så därför kabel trots spårning i kök).

Bo.Siltberg skrev:
att häll+ugn ska ha sin egen gruppledning enligt standarden.
Med egen avses varsin eller hur ska jag tolka det?
 
Mikael_L
Har du enfasmatning till centralen är det som sagt mycket besvärligare.

Är det rör ingjutna i betong så är det såpass bra kylning att det går att dra två 10A grupper i samma rör, dvs två blå FK och två till FK med fasfärger. Skyddsjorden skulle rent tekniskt kunna vara samma för bägge grupperna.

Detta är inte alls någon rolig lösning, men den görs i lägenheter ibland i brist på andra bra sätt att ordna fram en ny grupp till köket.

Två grupper till (6 belastade ledare) är dock helt omöjligt.
 
1-fas är det som finns till lägenheten.
De redan ingjutna pansarrören kan jag inte använda då de går fel väg och är fulla redan.
Det jag ska spåra i köket är blåbetong så det är inte så jobbigt men i hallen så finns det redan kabelkanal till badrum så jag kan använda befintlig kabelkanal fram till köket.
Det blir att spåra fram 2st 2,5mm2 (ung, häll) och 1 st 1,5mm2 (diskmaskin).

Lite OT men hur känns det att en ugn på 16A levereras med schuko.
Schuko är godkänt till 16A men jag skulle aldrig ansluta 16A till ett schuko uttag utan max 13A, tänker jag galet?
 
Det räcker med en gemensam ledning till häll och ugn, och om det är en enfas lägenhet kanske du vill använda en 20 A säkring till dessa varför ledningen behöver ha en area på minst 4 mm². 2 x 16 A skulle ju också gå, men då du troligen har en huvudsäkring i källaren på 25 A så ökar risken att häll + ugn löser denna i detta fall.

Det rapporteras att schukouttag brinner upp av långvarig och hög belastning ja så det gäller att välja ett med god kvalité. Om det blir en 20 A gruppledning blir det ju en annan kontakt eller fast inkoppling istället.
 
fixarpelle skrev:
Lite OT men hur känns det att en ugn på 16A levereras med schuko.
Schuko är godkänt till 16A men jag skulle aldrig ansluta 16A till ett schuko uttag utan max 13A, tänker jag galet?
Nästan alla inbyggnadsugnar kommer idag med stickpropp och 16A. Jag sätter upp ett envägs vägguttag utan att tveka, det känns mer fel att klippa kabeln och montera fast anslutning.
I ett nytt kök med inbyggnadsugn och häll sätter jag perilex till hällen och envägsuttag till ugnen. Båda med 2,5 mm² såklart.
 
Mikael_L
Ugnen har ju fördelen jämfört med andra stickproppsanslutna föremål att den stickproppen inte sätts i/dras ur i tid och otid. Och som regel inte med last på.
Detta skonar ju kontaktytorna.

Så välj du ett uttag av bra märke så blir det bra. Jag tvekar inte att sätta ett 1-vägsuttag av märke ELKO eller ABB till ugn som är avsäkrad 16A. (Det är mina favorituttag till micros och ugnar i skåpen inne i kök).
 
Köpte ABB Jussi då jag har bra erfarenheter av Jussi serien.
Bo.Siltberg skrev:
Det räcker med en gemensam ledning till häll och ugn, och om det är en enfas lägenhet kanske du vill använda en 20 A säkring till dessa varför ledningen behöver ha en area på minst 4 mm². 2 x 16 A skulle ju också gå, men då du troligen har en huvudsäkring i källaren på 25 A så ökar risken att häll + ugn löser denna i detta fall.

Det rapporteras att schukouttag brinner upp av långvarig och hög belastning ja så det gäller att välja ett med god kvalité. Om det blir en 20 A gruppledning blir det ju en annan kontakt eller fast inkoppling istället.
Till hällen blir det ett flatstiftsuttag (norwesco).
Jag funderar lite på lämplig kabel N1XV eller FXQ EASY, FXQ EASY finns i 3G6 eller N1XV 5G6 (kanske blir förberett om de i framtiden drar in 3fas men det känns onödigt med extra ledare).
Kanske finns det bättre lämpad kabel än dessa men de ska som jag tidigare nämnt förläggas i rör en liten bit och jag önskar en liten installations radie.
Vad tycker ni är lämplig kabel och vilken storlek på rör kräver den?
 
Är det tillåtet att lägga flexrör i kabelkanal ca 4m och att dra flexrör i väggen under köksstommen ca 2m?
Då slipper jag dra kabel till hällen och kan dra fk eller rk i 20mm flexrör istället för kabel.
 
Redigerat:
Jo så kan du göra.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Finns det någon bestämmelse hur nära golvet flexrören får monteras?
Jag har just nu 1st 20mm flexrör och 2st 16mm flexrör monterade på vägg med det högsta måttet 90mm till överkant på det översta röret från golv så de får plats i sockelutrymmet under stommarna.
Hur tätt ska flexröret klamras fast i vägg?
Bo du nämnde tidigare att det räcker med en gemensam ledning till häll och ugn har du lust att utveckla det lite mer och fungerar det med en flatstiftskontakt för spis med 2st förbrukare i samma kontakt, jag tycker det låter som att det kräver en kopplingsdosa, är de tänkt att de ligger gemensamt i samma grupp 20A?
Fungerar det då att använda ugn och häll samtidigt?
Är det bättre att ansluta häll och ugn på samma grupp istället för separat? (tänker på risken att en huvudsäkring går är högre med separata grupper istället för gemensam).
Kan man ansluta en 16A ugn till en ledning som är avsäkrad till 20A (hittar inte max i någon dokumentation till ugnen utan endast vad den förbrukar).

Jag är väldigt tacksam för svaren jag fått.
 
Redigerat:
Flexrör är egentligen inte avsedda för öppen förläggning. Det kanske tål samma mekaniska slitage som kablar, jag vet inte, men man gör inte så. I ditt fall bygger det på att de har skydd under skåpen och är därmed inte utsatta för sparkar och slag så det tycker jag går bra. Det finns inga regler för höjd över golvet och liknande utan endast allmänna regler som skydd mot yttre påverkan.

Det handlar alltså fortfarande om tre maskiner - häll, ugn och diskmaskin.

Jag skulle i detta fall välja två slangar,
- en 16 mm med 3G1.5 mm² avsäkrad 10 A till DM och
- en 20 mm med 3G4 mm² avsäkrad 20 A till häll + ugn.
Men är det lika enkelt att dra tre slangar så är inte det fel.

Den huvudsakliga orsaken till en gemensam ledning till häll och ugn är att undvika risken för att lösa huvudsäkringen i källaren. Det förbereder också för trefas. Det minskar ju möjligheten att använda häll och ugn samtidigt då de måste samsas om de 20 A som är tillgängliga. 20 A räcker dock långt, om ni inte har ovanligt ambitiösa matlagningsvanor så är det inga praktiska problem. Det är så man vanligen gör i enfaslägenheter, en 20 A grupp till spisen (eller häll+ugn), så det är väl beprövat. Man får väl ställa detta mot risken att lösa huvudsäkringen.

Denna lösning kräver att ugnen använder samma slags flatstiftskontakt som hällen, om det nu är perilex eller norwesco du tänker på, eller att den ansluts fast i dosa. Schuko går bort eftersom de bara är klassade för 16 A. Om man får ansluta en ugn till 20 A har diskuterats en hel del, men jag säger att det är inga problem som inte kräver något annat t.ex i form av grövre anslutningskabel eller dylikt.

(Som en parentes skulle det gå en en slang också, tillräckligt grov. Då det handlar om slang och kabel som nämndes i första inlägget så kan man ju dra i två st blå ledare. Det gäller att hålla isär dem bara, och räkna på värmeutvecklingen med fyra belastade ledare.)
 
  • Gilla
fixarpelle och 1 till
  • Laddar…
Är det tillåtet att ansluta 2st separata förbrukare (ugn samt häll) till samma flatstiftskontakt (Norwesco)?
Jag har uppfattningen att det inte är tillåtet utan att det krävs 2st Norwesco eller en kopplingsdosa.
Har redan spårat och rotputsat in 3st rör så rören finns redan dragna, ett 20mm flexrör som går ända in i central för 20A medan de 2st 16mm är avsedda för kabel i kabelkanal samt flexrör i vägg samt i sockelutrymmet.
Hade egentligen tänkt spåra hela vägen men blev tvungen att dra i sockeln då det ligger en betongkanal för ventilation i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.