Hej alla.

Tänkte sätta upp en lite mer flexibel belysning över matsalsplatsen, det händer ganska ofta att vi har lite större kalas, vilket i sin tur gör att vi förlänger och flyttar ut bordet ifrån dess ursprungliga plats. Har sett att det finns skensystem man kan hänga valfri belysning i PERFEKT! (tänkte jag).

Nu till problemet:

Där finns ingen jordkabel framdragen i det takuttag jag tänkte använda, är det hopplöst utan jord? Eller lösning är endast som så, hitta annan belysning eller dra fram en jordad kabel (ringa elektrikern med andra ord)

MVH Thyro
 
BirgitS
Takuttaget över matplatsen får inte vara jordat om vägguttaget vid matplatsen är ojordat och tvärtom måste takuttaget vara jordat om vägguttaget är det.

Sen om skensystemet i sig skulle kräva jordkabel av någon underlig anledning får du ju kolla med tillverkare eller säljare.
 
Jag har tittat på "Nordlux link". När jag läser ur deras datablad står där att eftersom den är utrustad med jorduttag skall det kopplas in.

Länk till databladet: https://pim.skypim.com/show?objectid=304337637&template=ORG

Men finns där någon risk med att INTE koppla in jord, är det annorlunda på ett skensystem jämfört med en "vanlig" lampa som också har jorduttag?
Jag förstår att där finns ett syfte med jorden, men då jag och många andra kopplat in lampor i våra hus utan tillgänglighet för jordkabel, så undrar jag mest om det är en större riskkonstruktion i ett skensystem, om det är mer blottat än en vanlig lampa?

Jag kan tillägga att det finns en jordfelsbrytare inkopplat i min elcentral.
 
Det är som Birgit skrev. Om rummet i övrigt är jordat, så måste även skenan vara det. Om övriga uttag i rummet är ojordade så fär skenan inte vara jordad.
 
Okej. Men då där nu inte är någon jord i detta rum, varken i tak eller väggar. Då är det okej att koppla in skenan utan en jordkabel?
 
Redigerat:

Bästa svaret

BirgitS
Ingen här kan nog garantera att skenan fungerar utan jordanslutning, även om det är troligt att det går bra. Säker kan du bara vara genom att säljare eller tillverkare säger att det går bra.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.