Hej!
Jag ska gjuta om hela mitt garagegolv. Jag ska lägga ut isolering och armera allt själv. Längst fram mot porten ska jag även utforma isoleringen så det blir en kantbalk. I mitten av rummet på 30m2 kommer det vara en 3 meter lång ränna. Golvet ska gjutas så att det är fall mot rännan. Plattans tjocklek blir drygt 10cm. Jag kommer lägga all isolering i fall mot rännan så att plattan blir jämntjock och lätt att räkna ut mängden betong.

Kvar återstår bara att anlita någon att gjuta golvet. Då jag aldrig gjort detta så vägar jag mig inte på det då efterarbetet blir enormt om jag misslyckas. Jag har frågat mig runt och har hittat två firmor med bra rykte och som jag båda gillade. Deras priser var hyfsat lika MEN ena företaget vill ha två man på plats medans den andra firman klarar det med 1 man, båda beräknar arbetet lustigt nog till 10 timmar.

Så frågan är: Behövs det verkligen två man till detta arbete?
Personligen har jag svårt att förstå hur det kan krävas två man i konstant arbete i 10 timmar för att gjuta ett 30m2 golv men fall men jag kan ha fel. Vad tycker ni?
 
Den ena firman räknar väl 2x5 timmar medan den andra räknar med 1x10 timmar?
 
Som sagt det är väl 10 arbetstimmar. När vi gjöt platta var det två gubbar, en som sprider betongen och en som väger av med laser och vibrerar. Därefter en som slodar och en som finlirar. Det är nog ett rätt effektivt sätta att göra det på.
 
10t 1man = företag 1, ringde och kolla med detta och det ska visst vara en extra just i början men att han sen klarar resten själv. Arbete: 6060:- inkl, moms.

Företag 2: citerar "Om allt går som det ska så behöver vi ingen extra tid utanför den ordinarie arbetstiden, men min bedömning ligger på att det tar mellan 6-8h på två man att utföra denna gjutning om det går bra. (6150-8200:- inkl moms)". Men i samma mail har de även skrivit "Arbete 10250:- ink moms (Räknat in i detta att 2 man ev behöver två övertidstimmar om något tar längre tid)"

När jag hade båda företagen hit och kolla på garaget så gav de båda bra intryck, dock var företag två snäppet hjälpsammare och kom med förslaget på kantbalken som första företaget inte ens nämnde. Företag två gav dessutom bra armeringstips. Jag tvivlar dock inte på att företag 1 är att bra företag för det är de företaget alla rekommenderar till mig när jag ringer runt och frågar andra företag (sökte vem som kunde göra det till mig, ringde byggfirmor och de som inte utförde detta jobba gav mig tipsen).

Tankar kring detta?
 
Redigerat:
Vad är det för yta du vill ha på betongen ? Brädriven eller stålglättad? För 2 gubbar är det gjutet och slodat före frukost utan problem (2x2timmar) sen är det kanske 1-2 timmar till ifall de bara ska skura av betongen. Ska den stålglättas till färdig yta kan du räkna det dubbla
 
Betongen ska ha ett fall mot golvränna och vara bra nog att sätta klinkers på. De är kraven.
 
Ta den billigaste men se till att ni är överens om hur resultatet ska bli, självklart skriftligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.