Hej,
enligt byggkeramikrådets branschregler (bkr) är det ju inte tillåtet att ha träfiberskivor bakom våtrumsgips på väggar (lite inkonsekvent kan jag tycka eftersom man samtidigt tillåter golvspånskiva).

I mitt övriga hus har jag använt OSB eller spånskiva bakom gipsväggarna, för att få bättre fäste att hänga upp saker och ting.

Räcker det med 1 lager våtrumsgips som underlag för kakel, eller bör man ha 2 lager ????
Måste hela våtrummet ha våtrumsgips, eller räcker det i "duschzonen"`?
Våtrumsskivor är visserligen hårdare och armerade men personligen tycker jag det känns rätt smäckigt med bara 1 lager. Det är främst priset som är avgörande eftersom våtrumsskivor kostar hutlösa 329 :-/st.

Jag kommer använda stålreglar c/c 300 överallt eftersom de är "oorganiska".

Tacksam för tips!
 
Redigerat:
Om det krävs ett eller två lager beror på vilken skiva du väljer, varje tillverkare tillhandahåller hur konstruktionen bakom just deras skivor ska vara.
Om badrumet ska göras enligt BKRs regler ska det vara våtrumsskivor i hela badrumet och inga träfiberskivor bakom. BKRs regler BBV
 
Det är lättare att sätta upp småsaker senare med dubbla skivor.
5 mm plugg fungerar bra i 26mm gips, jämfört med 13mm.

Sedan för att man ska få vinst med dubbla gipsskivor bör man även limma ihop dem.
 
magnu skrev:
Det är lättare att sätta upp småsaker senare med dubbla skivor.
5 mm plugg fungerar bra i 26mm gips, jämfört med 13mm.

Sedan för att man ska få vinst med dubbla gipsskivor bör man även limma ihop dem.
Har jag ALDRIG hört talas om... VEM säger det och VAR kan man läsa det ?

Enkel gips räcker vid cc300 och dubbel vid cc600 för att godkänd böjstyvhet ska uppnås.
Det är vad det hela handlar om... BÖJSTYVHET...!

Vill man slippa fälla in extrareglar sätter man dubbla skivor omlott eller så reglar man upp till cc300 och sätter en skiva...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har jag ALDRIG hört talas om... VEM säger det och VAR kan man läsa det ?

Enkel gips räcker vid cc300 och dubbel vid cc600 för att godkänd böjstyvhet ska uppnås.
Det är vad det hela handlar om... BÖJSTYVHET...!

Vill man slippa fälla in extrareglar sätter man dubbla skivor omlott eller så reglar man upp till cc300 och sätter en skiva...
Ihoplimmade skivor ger högre hållfasthet, men vid cc300 spelar det absolut ingen roll, eftersom man redan har tillräckligt stabilt.

Men vid cc600 känner jag mig osäker. Men på den gamla "papp-gips-tiden", ville en entreprenör som jag var i kontakt med limma upp nya skivor mot de gamla befintliga skivorna.

Nu är ju allt sådant av akademiskt intresse. Alla gipsskivor åker ju ut nuförtiden, och då reglas det om.

Tack för att du korrigerar min uppfattning. Det sparar jag åtskilligt med arbete på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.