bänkskivaglipa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bänkskivaglipa2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej

Hur kan man bäst lösa de här? Ska göra om köket men behålla kaklet då de är nytt men de som kaklade väggen körde bara på fast väggen var sne. Har lagt dit en dörr nu för att måtta enligt bilden

Väggen är helt rak förutom sista 80cm till höger och då diffar de 16mm längst in i hörnet. på kortsidorna är de 3-4mm diff. Hur löser jag de här och vad gör man med ändträt mot väggen eftersom jag kommer behöva såga i skivan då jag beställde en lite längre pga vinklarna. De är en laminatskiva från ikea.
 
Kapa kaklet så du får in skivan under, meckigt men blir nog bäst :)
 
Har tyvärr redan köpt en måttbeställd på ikea och de kunde inte kapa hur som helst tyvärr. Ska kolla på listen från ikea men har hört att den inte ser så bra ut. Hittar inte några andra lister, tänkte att aluminiumlook kunde se okej ut.

Ja kapa kaklet kanske men är de inte stor risk att de spricker eller dylikt? Risken är väl också att de kanske blir för lite överhäng på bänkskivan.
 
Robinnnn skrev:
Har tyvärr redan köpt en måttbeställd på ikea och de kunde inte kapa hur som helst tyvärr. Ska kolla på listen från ikea men har hört att den inte ser så bra ut. Hittar inte några andra lister, tänkte att aluminiumlook kunde se okej ut.

Ja kapa kaklet kanske men är de inte stor risk att de spricker eller dylikt? Risken är väl också att de kanske blir för lite överhäng på bänkskivan.
Med de förutsättningarna kan du inte förvänta dig någon perfekt lösning tyvärr, det är ju inte meningen att man ska göra det så bakvänt.
 
Svårt val. Det finns för och nackdelar med samtliga föreslagna lösningar.

Jag tror att jag skulle gå på någon form av "list-lösning". Jag skulle nog inte låta den gå hela vägen utan bara där själva glipan är.

Att kapa i kaklet är nog görbart men som du säger kommer överhänget att bli "för litet". Det skulle du ha tänkt på innan beställningen.

Sam sagt....hitta någon list. Eller fräs en egen list. Men låt den inte löpa hela längden...det känns onödigt.
 
GustavN
Personligen skulle jag gjort en list i aluminium som jag slipar fint så den ser att vara borstad-alu. look. (Ger en fin övergång från skiva till kakel samt stilrent utseende) De gjorde farsan i sitt nya ikea-kök när skivan skulle på plats. Exakt samma bekymmer!
 
Om bänkskivan är i trä kan du göra en kil och limma dit, och slipa så att man knappt skarven. Sist en tunn silikonfog hela vägen. Snyggare än list IMHO.
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Vad är det för färg på skivan? Jag har mörk skiva mot vitt kakel och snickaren klämde dit en vit kvartslist och fogade snyggt... man tänker inte ens på att den är där faktiskt, även om det hade varit snyggare om allt varit som det ska :)
 
Du kommer ju få samma problem med listen då den kommer följa bänkskivan och inte väggen. Du kan ju aldrig tvinga en lista att böjas i den riktningen. En passbit i korrekt färg och vit mjukfog.
 
Om det är en enfärgad laminatskiva borde det gå att använda en spillbit från gaveln (eller annat ställe) och limma fast i bakkanten. Använd vit snickerilim. Spänn fast biten med packtejp så att hela biten trycks fast med tryck. Med en bandslip kan rätt form justeras. Fogen bör bli nästintill osynlig. Belastningen på fogen bör bli minimal. Med en tight limning bör fukt aldrig bli ett problem.
 
GustavN skrev:
Personligen skulle jag gjort en list i aluminium som jag slipar fint så den ser att vara borstad-alu. look. (Ger en fin övergång från skiva till kakel samt stilrent utseende) De gjorde farsan i sitt nya ikea-kök när skivan skulle på plats. Exakt samma bekymmer!
nån aning om vilka butiker där man skulle kunna beställa/göra dessa alulister? Lite svikt borde de väl vara på en list? En 2m list borde man kunna böja 1,5cm in mot väggen? beror väl på materialet iofs

Beställde faktiskt 5cm längre skiva så jag skulle kunna testa göra som en kil. Men de är som sagt laminat och färgen är valnöt så inte enfärgad. Dessutom går trät åt andra hållet så de kommer nog se konstigt ut. de skulle vara om man köper 1m bänkskiva till för 400kr men.

Tack för alla tips :)
 
Robinnnn skrev:
Dessutom går trät åt andra hållet så de kommer nog se konstigt ut. de skulle vara om man köper 1m bänkskiva till för 400kr men.
400 kronor är väl en droppe i havet? Alulisterna är nog inte mycket billigare med montagelim/skruv, men du kanske skall ha list oavsett?
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
9030227460126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst in i hörnet och sen en liten latex fog på den lilla springa som blir kvar... :)
 
  • Gilla
e-hufs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.