Hej!

Vi skall bygga 1,5a med oinredd övervåning. Denna övervåning bad vi om att få alla radiatorer direkt från tillverkaren för inkopppling a senare tillfälle av oss. men det de har är el radiatorer. är detta dumt?

Skall man skaffa vattenburet? De drar upp vatten till ex fixerad punkt på övervåning, därifrån bör man kunna dra vatten till alla rum, men syns inte alla rör och blir fult?


Vår budget är på smärtgränsen, men vill inte ta in el och få skyhög hyra vintertid.

Hur skulle ni göra?
El är väl dyrt?

Tacksam för svar!

mvh

Thomas
 
  • Gilla
larzki
  • Laddar…
Det bör i i så fall vara vara tomrör. Om de står fulla med radvatten i en oisolerad vind lär de frysa sönder en kall vinter.

Om du har vattenburet i övrigt så förkasta iden om att ha elradiatorer på övervåningen!
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
tommib
Jag förstår inte heller varför man skulle vilja köra elvärme på övervåningen om man har vattenburet på bottenvåningen (mer än för att det är billigt då).

Se till att det finns en matning upp och planera för att lägga golvvärme även på övervåningen (utgår ifrån att det är det ni kommer ha nere). Ett fördelarskåp borde vara lätt att planera in i ett nybygge och kan gott sitta där med (tom) fördelare redan från början.

När ni sen har råd att göra övervåningen lägger ni spårad golvspån (se till att de inte lägger spån nu, mer än som landgångar möjligen) och trycker dit slangen.
 
  • Gilla
  • Älska
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Väljer man vattenburna radiatorer till övervåningen kan de förbereda rören till varje radiator och rum i mellanbjälklaget med avstängning upp på bottenvåningen tills övervåningen är klar. Jag tyckte det blev smidigt när sedan övervåningen gjordes klar.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vad jag hört så är det onödigt med vattenburen golvvärme även radiatorer pga värme stiger från golvvärme nedervåning. Blir väldigt kluven då folk säger olika men ni verkar hålla med varandra här.

Har i dagsläget bett tillverkare skicka med elraddar för inkoppling senare.

Min fråga är hur egentligen då mycket blir merkostnad om jag vill ha vattenburen? Går allt att dra från fixerad punkten i badrummet fler måste man göra som beskriver här ovanför?

Golv är färdigt att lägga parkett på så att dra rör o golv Tror jag blir svårt?
 
Det brukar vara den enda anledningen varför ett nybygge inte har vattenburen golvvärme på övervåningen; det blir väldigt mycket mer arbete för entreprenören och det för kunden betala. Gör man det själv blir det snarare billigare än både vattenburna radiatorer (installation) och elradiatorer (energiåtgång på sikt).
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det behövs värme även på övervåningen men det kan räcka med en lägre effekt per kvadratmeter. Fick också frågan om jag ville ha elradiatorer på övervåningen och är glad jag stod på mig för att få vattenburna radiatorer med färdiga rör i mellanbjälklaget. Låt säga att värmepumpen i ett nybyggt hus ger en energibesparing med vattenburet på 12000 kWh/år. Om man då kör elradiatorer där uppe kanske energibesparingen stannar på 7000-8000 kWh/år. Betyder 4000-5000 kWh/år mer el.
 
tommib
Om det stiger så mycket värme så skulle jag säga att man har isolerat bjälklaget för dåligt. Du vill ändå ha isolering i där för ljuddämpningens skull.

Effektbehovet är möjligen mindre men det finns. För mig är golvvärme helt överlägset ur komfortsynpunkt och ur möbleringssynpunkt. Inga radiatorer i vägen när man möblerar eller renoverar. Inga radiatorer som förfular. Varma sköna golv. Något kallras ska det inte bli från moderna fönster, de är såpass välisolerade. Dessutom sparar det energi på sikt.

Att göra det själv är enkelt och relativt billigt. De flesta stora tillverkare erbjuder gratis dimensionering och ritningar på förfrågan.

Nej, i nybygge så är det dumsnålt att inte köra golvvärme även på övervåningen.

Enda anledningen till att avstå skulle vara om man gillar att möblera med tjocka tunga mattor överallt. Det är inte optimalt i kombination med golvvärme.
 
Tomture61
K kakis81 skrev:
Hej!

Vi skall bygga 1,5a med oinredd övervåning. Denna övervåning bad vi om att få alla radiatorer direkt från tillverkaren för inkopppling a senare tillfälle av oss. men det de har är el radiatorer. är detta dumt?

Skall man skaffa vattenburet? De drar upp vatten till ex fixerad punkt på övervåning, därifrån bör man kunna dra vatten till alla rum, men syns inte alla rör och blir fult?


Vår budget är på smärtgränsen, men vill inte ta in el och få skyhög hyra vintertid.

Hur skulle ni göra?
El är väl dyrt?

Tacksam för svar!

mvh

Thomas
Vad har nedervåningen för lösning Ang värme . Blir övervåningen färdig med spångolv från leverantör eller vad ?
 
I ett normalstort (150-200m2) 1,5plans nybygge med modern isoleringsstandard är det tveksamt om vattenburet på övervåningen kan löna sig rent ekonomiskt. Värmer man nedervåningen så har man säkert 12-15grader där uppe bara av spillvärme. Det kan inte gå mer än 1000-2000kWh direktel i året för att hålla rumstemperatur, inbesparingen med vattenburet blir väl 65-70% av det. I runda tal kanske du sparar mellan 1000 och 2000kr i året.
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad har nedervåningen för lösning Ang värme . Blir övervåningen färdig med spångolv från leverantör eller vad ?
Bygger med eksjöhus, nedervåningen blir vattenburen golvvärme med en nibe F750. Orkar den med raddar på övervåning?
 
F Finndjävel skrev:
I ett normalstort (150-200m2) 1,5plans nybygge med modern isoleringsstandard är det tveksamt om vattenburet på övervåningen kan löna sig rent ekonomiskt. Värmer man nedervåningen så har man säkert 12-15grader där uppe bara av spillvärme. Det kan inte gå mer än 1000-2000kWh direktel i året för att hålla rumstemperatur, inbesparingen med vattenburet blir väl 65-70% av det. I runda tal kanske du sparar mellan 1000 och 2000kr i året.
Det är lite detta jag hoppas på. är det 16 17 gtader och håller sig så vintertid är det helt acceptabelt. 3-4 grader till med radiatorer är helt ok underhållsvärme tycker jag så löänge det inte brassas på och elräkning blir skyhög.
 
K kakis81 skrev:
Bygger med eksjöhus, nedervåningen blir vattenburen golvvärme med en nibe F750. Orkar den med raddar på övervåning?
F750 har en kompressor som kan ge upp till ca 5 kW värme beroende på ventilationsluftflöde och husstorlek. Den har dessutom en el-kassett på 6,5 kW så det räcker mer än väl till för att värma ett ganska stort nybyggt hus med dagens standard på isoleringen. Har man vattenburna radiatorer på övervåningen kan de gärna vara överdimensionerade så att framledningstemperaturen inte behöver vara så hög utan lite närmare golvvärmens låga temperatur.
 
K kakis81 skrev:
Hur skulle ni göra?
Självklart hade jag slängt in golvvärme även på övervåningen. Men nu tryter inte mina pengar.
Men gör du jobbet själv vid senare tillfälle så är det inte så hiskeligt dyrt. Om övervåningen kommer med golvspån så är det gles, plåt och slang du behöver.
De bygger någon cm mer än spårat spån men blir billigare.
Kanske 3-4 lediga platser i fördelaren beroende hur stor yta det gäller.
 
tommib
Jag skulle som sagt haft en egen fördelare för övervåningen.

Driftekonomin blir bättre med golvvärme uppe också pga den lägre framledningstemperaturen. Annars får man överdimensionera rejält på raddarna och det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.