Fruktsallad
Nu ska vi snart på visning igen och jag tänkte jag kunde få bolla och lära mig lite nytt av er. :)

Fakta:
Typ: Villa, 1, 5-plans med källare
Rum: 5, varav 3 sovrum
Boarea: 140 kvm
Biarea: 50 kvm
Upplåtelseform: Äganderätt

Byggnadssätt
Vatten: Enskilt vatten
Avlopp: Enskilt avlopp
Uppvärmning: Bergvärmepump. Ny kompressor 2016
Grund: Platta på mark/Källare
Stomme: Trä
Bjälklag: Trä
Fasad: Träfasad
Fönster: 10 år gamla 3-glasfönster
Grundmur: Gråsten
Takbeklädnad: Tegel
Ventilation: Självdrag
Radon: Årsmedelvärde 140 Bq/m³
Murstock: Murad skorsten med insatsrör

Övriga byggnader
Ett fristående uthus som står på ofri grund.

----

Köket är nyrenoverat med fina vitvaror och även eluttagen jordade och ser nya ut. Däremot vet jag inte om elen är bytt i hela huset eller bara i de mer renoverade delarna?
Badrummen är fräscha och renoverade de senaste 10 åren. Huset är överlag fräscht invändigt utan att vara sönderrenoverat. Fasad och tak vet jag inget om, inte heller dränering men det kanske kommer framgå mer när vi läst protokollet.

Mina frågor är:
* Radonet på 140 måste komma från källaren som de bara har som tvättstuga och förvaring, är det något man behöver oroa sig för hälsomässigt? Är det för källaren är gjord i gråsten som det är radon?
* Enskilt vatten och avlopp? Är det något jag måste vara vaksam på där? Egen brunn känns läskigt! Om alla rör är 50+ år så kanske det är dags att byta ut allt?
* Bergvärmepump är väl en rätt bra uppvärmning för ett så gammalt hus? (det finns även fungerande kamin)
* Är dränering viktigt i ett hus med en grundmur som "botten"?

Huset ligger en aning utanför ett villaområde så det finns inget fiber eller annat framdraget men det är väldigt vackert och avskilt, och bor man där så bor man "på landet" fast man ändå har nära till resten av världen. Uthuset som ligger på ofri grund fungerar även som garage och det värsta som kan hända är att ägaren till marken kräver att ta över uthuset, eller vill riva det?

Är ett nästan 100 år gammalt hus overkill för en familj som har tummen mitt i handen?
 
Radon kommer ofta från marken, radon bildas i vissa bergarter och letar sig upp till markytan, om gasen då kan ta sig in via diverse otätheter i grunden.

På hus av den åldern finns det normalt inte byggmaterial som utsöndrar radon. Blå lättbetong. Men i många fall har man på 50 - 70 talet jämnat ut källarväggar med skivor av lättbetong, eller byggt någon ny innervägg i källaren.

Blå lättbetong innehåller förhöjda halter av uran som alstrar radon. Det ger dels en direkstrålning från väggarna. Gammastrålning. Den bildade radongasen vädras lätt bort. Gammastrålningen är däremot då svårare att komma åt, men oftast är nivåerna långt under gränsvärden.

Radon strålar alpha strålning, den är å ena sida väldigt cancerogen, å andra sidan tränger den inte genom huden, även ett papper fungerar som strålskydd. Men om man andas in radon, så får strålningen kontakt med levande materia i lungorna (vanlig hud är död materia).

Radon får man bort med olika former av ventilation, ibland kan man suga ut gasen från marken med brunnar med fläktar i på utsidan av huset.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Enskilt vatten bör man kontrollera kvaliteten på, skicka in ett vattenprov. Enskilt avlopp behöver grävas om med jämna mellanrum, och kommunen kan underkänna anläggningen, oc förelägga om byte till bättre och dyrare lösning. Man behöver dels kontrollera med kommunen om det finns tillstånd för anläggningen, dels om det redan nu finns föreläggande.

Bergvärme är oftast bra. Vid installation i äldre hus kan man behöva kraftigare radiatorer,efterso alla former av värmepumpar helst skall skicka utsliten svalare vatten till radiatorerna, det ger bättre verkningsgrad på pumpen.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Dränering är väääldigt viktigt för alla former av källare.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Tack så hemskt mycket för hjälpen hempularen!
:)
Så med den graden av radon så ska man sätta dit fläktar som tar bort den? Har jag uppfattat dig rätt då?
Gränsvärdet är ju 200 men man kanske vädrar bort det långt innan det om man ska vara nere i källaren och tvätta?

Jag ska kolla med kommunen om avloppet om vi fastnar för huset, och även fixa vattenprov.
Huset är väldigt fint så vi får se hur det blir efter visningen.
 
Det finns troligen ingen större anledning att lägga några större resurser på att få bort den låga radonhalten. Framförallt inte om det är en "rå källare" där man inte vistas hela dagar eller kvällar.

Det finns anledning att titta lite på taket också, hur gammalt är taket? Underlagspappen under ett tegeltak har begränsad livslängd. Man brukar ange ca 30 år som underhållsintervall. I praktiken håller det nog ofta i 40 - 50 år.

Överhuvudtaget bör man titta noga på taket innifrån vinden om det går. Och man bör besiktiga även uppe på taket. Låt en besiktningsman titta på att plåt runt skorsten och liknande ställen är korrekt. En vanlig svag punkt.

Men av det du räknade upp i frågan så tror jag att avloppet är den mest kritiska punkten där det kan komma obehagliga överraskningar.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.