Har nyligen köpt ett hus som är 1.5 plan. Huset är byggt på slutet av 60 talet och taket har inte åtgärdad sedan dess. Vid besiktningen visade det sig att taket är i väldigt dåligt skick och bör åtgärdas relativt omgående. Med detta innebär att byta pappa, läkt, pannor dessutom finns det mögeltillväxt på vinden (råsponten) som ett resultat av dålig ventilation men inget läckage genom takpappen verkar ha skett.

Boytan är ca 190 m2 där plan ett är 110 m2 och halvplanet 80m2 med en klassisk takvinkel på 38 grader..

Eftersom vi ändå skall göra ett större ingrepp på taket har vi börjat fundera på att byta det helt och samtidigt gör om huset till ett rent tvåplanshus istället. Huset är en i princip fyrkantig tegelvilla (ca 12*10m) och skulle sannolikt göra sig bra med ett låglutande tak eller pulpettak och ta bort vinden.

Med andra ord behöver man höja vägglivet, sätta in ett par fönster på långsidorna och lägga på ett helt nytt tak är detta genomförbart?

Jag har sett priser på rena taklyft som ligger runt ca 400 000:- men sedan tillkommer 2-600 000:- för inredning, el, vvs mm. I vårt fall är detta redan klart då det redan finns ett fungerande våningsplan. Försår att det är svårt att uppskatta men vad tror ni att vårt projekt skulle kosta och har ni någon leverantör ni kan rekommendera i Stockholmstrakten?

Tacksam för era åsikter....
 
Tjaa.. Vi håller på med ett liknande projekt på en del av huset, 40 kvm. Resten är redan i 2 plan. Vi har inte hittat någon med rimliga priser ännu. Har fått priser på 15 000 - 25 000 per kvm, då har vi bara frågat om "halvfabrikat" dvs inga inre arbeten, ingen el eller vvs.

I vårt fall så försöker jag hitta någon som kan komma ner i 12 000 -13 000 per kvm, som jag tror är rätt i nuvarande konjunkturläge.

I ert fall och om man antar att det skall byggas helt klart med el o vvs så skulle jag gissa på 1,7 - 2 miljoner. De byggare vi hittills fått priser från skulle troligen ligga på uppmot 3 miljoner för ert bygge.

Att däremot bara fixa till taket borde ni kunna få gjort för ca 100 - 150 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.