Hej! Köpte en Bosch GLF 55-6 kantfräs. Den ska klara både 6mm och 1/4" (6,35mm) fräsar. men spännhylsan som följde med klarar bara 6mm, mina 1/4" fräsar går inte i. Frågan var jag då köper och får tag på en 1/4" spännhylsa/collet som passar min maskin, några förslag?
 
Hej!

Utgår att du köpt din fräs med Metric standard.

”The metric system is decimal because it is always based on powers of 10. The Imperial system is based on the inch / foot / yard / mile (length), the ounce / pound / stone / hundredweight (weight / mass) and the fluid ounce / pint / quart / gallon (volume)”.

Köper du i USA eller England blir det The Imperial system.

Du bör kunna hitta rätt hylsa 1/4” bland dom kinesiska handelsplatserna.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Utgår att du köpt din fräs med Metric standard.

”The metric system is decimal because it is always based on powers of 10. The Imperial system is based on the inch / foot / yard / mile (length), the ounce / pound / stone / hundredweight (weight / mass) and the fluid ounce / pint / quart / gallon (volume)”.

Köper du i USA eller England blir det The Imperial system.

Du bör kunna hitta rätt hylsa 1/4” bland dom kinesiska handelsplatserna.

Dag
Köpte den från tyskland då de var slut här i sverige. Står på bosch sveriges hemsida att den ska klara både 6mm och 1/4" spännhylsor..
 
M Mattias E Svensson skrev:
Köpte den från tyskland då de var slut här i sverige. Står på bosch sveriges hemsida att den ska klara både 6mm och 1/4" spännhylsor..
Vad bra! Då har du löst problemet! 👍
 
stigen stigen skrev:
Vad bra! Då har du löst problemet! 👍
Jag tror tyvärr att det kan vara samma bekymmer med GLF 55-6 som med GKF550 och GKF600 (som jag köpte i England). Kollar man reservdelssidorna för dessa fräsar så är motoraxlarna olika till 6mm och 1/4" klämmhylsor. GKF550 och GLF 55-6 har samma motoraxel-spännhylsa artikelnummerpar men som skiljer mellan 6mm och 1/4" maskin. Sök på maskin 3 601 FA0 000 EU jämfört med 3 601 FA0 070 GB
 
P poba53 skrev:
Jag tror tyvärr att det kan vara samma bekymmer med GLF 55-6 som med GKF550 och GKF600 (som jag köpte i England). Kollar man reservdelssidorna för dessa fräsar så är motoraxlarna olika till 6mm och 1/4" klämmhylsor. GKF550 och GLF 55-6 har samma motoraxel-spännhylsa artikelnummerpar men som skiljer mellan 6mm och 1/4" maskin. Sök på maskin 3 601 FA0 000 EU jämfört med 3 601 FA0 070 GB
Jag mailade Bosch i Sverige nyss, jag fick världens bästa bemötande. Fick länk och produktnummer på en passande spännhylsa för min fräs. Sen avslutade personen med att om jag skrev adress och mobilnummer så skulle de skicka en gratis så jag kunde använda mina 1/4" fräsar. Fantastisk service alltså!
 
  • Gilla
  • Älska
Dragon52 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.