Hej

Jag har klåpat mig lite och satte en 75mm dosfräs 4 cm fel och har ett hål i taket för en spotlight. Hålet är nu alltså ungefär 50% större än vad det ska vara.

Hur löser jag bäst detta? Gipsbruk?
Dessutom, ska sådant typ "armeras" så att bruket sitter fast bra?

Ett alternativ kan ju vara att kapa upp ett större hål i gipsskivan och lägga i en ny med hålet på rätt ställe så får man spackla 4 raka sidor runt. Men det är ju ett litet större projekt, jag har aldrig använt gipsbruk och vet inte om det är skitenkelt att få det ok eller halvt omöjligt.

Tack för tips!


2015-11-12 23.59.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du har kvar den gipscirkel du sågade ur med dosfräsen, sätt den i hålet och limma bakom med en bit trä. Spackla sen med vanligt handspackel.. Glöm inte att fasa av pappkanterna i hålet och gipsplattan först - blir enklare att slipa så eftersom du slipper tuffsigheten.
 
Du är ett geni. Jag har massor av sådana cirklar kvar från alla hål. Jag fixar något ovanpå att skriva eller limma fast den i. Den kommer mitt över en skarv i boxen, men jag kan sätta något både inuti och utanför att fästa cirkeln i.
 
Är det inte lika enkelt att byta skivan?
 
Hej

Jag tror det ordnar sig bra.

Det är ju svårt att veta hur bra resultatet blir efter det är målat och spacklat, men vår målare har nog rättat till fulare saker.

Jag gjorde en ny bit med ungefär rätt form och satte fast den med två skruvar.

https://www.facebook.com/etthundratolvan/photos/pcb.605360392937019/605360342937024/?type=3&theater

Men att det blir en skör punkt förstår jag. Det hade så klart varit bäst att veta att jag aldrig någonsin behöver byta spotlighten som sitter där. :)

När jag har tryckt dit den (vilket dröjer en vecka pga målning mm) så ska jag helst aldrig ens andas på den!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.