Y
Vi är inne i ett kulörskifte där allt mer saker blir den kallvita 0500N. Fönsterbrädor, elkontakter osv är kallvita idag.

Medan golvlister och dörrar oftast är den gulare 0502-Y.

Jag ska installera två nya dörrar och karmar nu och är kluven.
Tycker kallvit ser fräschare ut men det innebär att det krockar med golvlist och dörrfoder.
- Såvida jag inte byter allt ögat ser och specialbeställer kallvita lister till allt, men det vill jag inte då mitt nuvarande är relativt nytt.

Hade ni gått på förnuftet och fortsatt matcha listerna och köpa dörrar som är gulvita, eller hade ni principiellt valt kallvita och hoppas på att ingen märker det. haha. Mina gula 0502Y-golvlister möter kallvit-0005N vägg, det syns inte alltid, men om man tittar efter så är det allt skillnad.
 
Redigerat:
Jag gick inte på förnuftet och ska nu måla om hela hallen då jag inte står ut med att kallt möter varmt. :p

Kan du inte måla om listerna istället om du föredrar det kallvita?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Y
C CarinaBerg skrev:
Jag gick inte på förnuftet och ska nu måla om hela hallen då jag inte står ut med att kallt möter varmt. :p

Kan du inte måla om listerna istället om du föredrar det kallvita?
Målar du allt till varmt eller kallt?
 
Beijer bygg har lister i 0500 så du slipper specialbeställa, iaf om du ska ha släta lister.
 
Y Yrrol skrev:
Målar du allt till varmt eller kallt?
Målar om till varmt då jag har varm gul på luckorna i köket intill som jag inte vill måla om. Men hade ärligt föredragit att ha allt kallt.
 
C CarinaBerg skrev:
Målar om till varmt då jag har varm gul på luckorna i köket intill som jag inte vill måla om. Men hade ärligt föredragit att ha allt kallt.
Varm vit menade jag förstås
 
surris
Y Yrrol skrev:
Vi är inne i ett kulörskifte där allt mer saker blir den kallvita 0500N. Fönsterbrädor, elkontakter osv är kallvita idag.

Medan golvlister och dörrar oftast är den gulare 0502-Y.

Jag ska installera två nya dörrar och karmar nu och är kluven.
Tycker kallvit ser fräschare ut men det innebär att det krockar med golvlist och dörrfoder.
- Såvida jag inte byter allt ögat ser och specialbeställer kallvita lister till allt, men det vill jag inte då mitt nuvarande är relativt nytt.

Hade ni gått på förnuftet och fortsatt matcha listerna och köpa dörrar som är gulvita, eller hade ni principiellt valt kallvita och hoppas på att ingen märker det. haha. Mina gula 0502Y-golvlister möter kallvit-0005N vägg, det syns inte alltid, men om man tittar efter så är det allt skillnad.
Kör på samma. Sen tycker jag 0502-Y är mycket snyggare på foder och socklar m.m.
Har man en vit vägg vill man ju gärna att det bryter av lite mot foder tex
 
surris mattias1jonsson skrev:
Kör på samma. Sen tycker jag 0502-Y är mycket snyggare på foder och socklar m.m.
Har man en vit vägg vill man ju gärna att det bryter av lite mot foder tex
Haha, tycker precis tvärtom , har kritvitt på foder och socklar samt elgrejer och den gulare på väggar. Finns nog inget rätt svar. Gillar att det bryter av att socklar är vitare, målade även om i köket och luckorna som var av den gulare sorten(som jag inte rörde) blev snyggare när stommen och sidorna blev vitare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.