Hej, jag ska bygga ett tak över ett befintligt trädäck. Däcket ligger inte i anknytning till huset utan är "fristående". Kan jag då köra med ett helt platt tak dvs 0 graders lutning på taket? Tänkte mig korrugerad plast från Halle. Varför helt platt frågar du dig säkert. Jo för att det kommer se klart snyggast ut med tanke på omgivningen, därför undrar jag om det är genomförbart.
 
Divando skrev:
Hej, jag ska bygga ett tak över ett befintligt trädäck. Däcket ligger inte i anknytning till huset utan är "fristående". Kan jag då köra med ett helt platt tak dvs 0 graders lutning på taket?
Det enkla svaret är, nej.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
0 är väl inte att rekommendera, speciellt inte på en så tunn takskiva. Hittar inte någonstans på Halles hemsida angående taklutning för deras korrugerde vilket är dåligt. GOP rekommenderar MINST 10cm lutning per meter för motsvarande skiva.

Sen beror det väl på var du bor och vilka snölaster som kommer. Det värsta som kan hända är att taket rasar in, tråkigt om någon sitter under bara....
 
Redigerat av moderator:
Är det enbart för snölasterna ni tänker då? Jag kan ju enkelt använda en snöraka och dra av snön de få gångerna som det kommer mycket. Bor i södra Sverige.
 
Man brukar lösa arkitektens platta tak med ett pulpettak inramat av en sockel som gör att det ser platt ut.
 
Det är givetvis inte omöjligt att bygga ett helt platt tak, men det kommer i alla praktiska avseenden att vara sämre än ett sluttande. Om det inte blir helt plant utan blir en liten svacka på det kommer det stå vatten där långa perioder. Då kommer minsta läcka att innebära att vatten rinner in på det underliggande träet. Skräp som hamnar på taket kommer inte att ramla av utan samlas i drivor. Det blir inte snyggt inifrån när solen lyser på taket. Dessutom kommer det ännu mer säkerställa att det aldrig blir torrt.

Erik
 
Det där med att vatten kan bli ståendes övertygade mig. Jag får försöka få till en svag lutning då och ev kamouflera det på något sätt.

Tack ni andra med för era värdefulla synpunkter.
 
Avemo skrev:
Det är givetvis inte omöjligt att bygga ett helt platt tak, men det kommer i alla praktiska avseenden att vara sämre än ett sluttande. Om det inte blir helt plant utan blir en liten svacka på det kommer det stå vatten där långa perioder. Då kommer minsta läcka att innebära att vatten rinner in på det underliggande träet. Skräp som hamnar på taket kommer inte att ramla av utan samlas i drivor. Det blir inte snyggt inifrån när solen lyser på taket. Dessutom kommer det ännu mer säkerställa att det aldrig blir torrt.

Erik
Dessutom kommer det nog att växa alger, mögel och mossa över större och större yta och kommer att se förskräckligt vanskött och otrevligt ut!

Men du kan ju komplettera snörakan med en algskrapa :p
 
Klart att det går men förmodligen inte med korrugerad plast eftersom det då blir ett tak med ett antal skarvar.
Jag rekommenderar helsvetsad rostfri plåt men det kanske inte var det du hade tänkt dig.
 
Divando skrev:
Det där med att vatten kan bli ståendes övertygade mig. Jag får försöka få till en svag lutning då och ev kamouflera det på något sätt.

Tack ni andra med för era värdefulla synpunkter.
Du har ju fått en lösning på hur du gör för att det ska se platt ut. Bygg med lutning och sedan bygger du en ram runt taket (eller använder ramen som en del av takkonstruktionen) som är tillräckligt bred/hög för att dölja lutningen.
 
Har en liknande byggnad. 5gr lutning och byggmax korrugerade plasttak.
Funkar hur bra som helst även efter dom senaste vargavintrarna.
Men visst syns de att det lutar men den designen är i vårt fall bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.