Då var det snart dags att börja med plattsättning. Har ett litet dilema. Jag har inget drag på min bil och lite halvkrångligt att låna en bil med drag. Hade därför tänkt beställa hem 0-8 bara istället för 0-16 + ett par släp med stenmjöl. som verkar vara vanligast.

Tjockleken på bärlagret blir ca 10 cm pga att grävaren inte riktigt förstod "gräv ur 30cm under denna punkten på fasaden", utan han grävde ca 15-20cm istället.
Ytan skall bara kunna beträdas dvs. den behöver inte tåla en bil.
Tror ni att det går bra att bara använda 0-8 istället för 0-16 + stenmjöl?
 
så om du på vissa ställen har endast 15 utgrävt från "färdig", plattor/sten bygger 5? så har du 10 cm till både bärlager och stenmjöl, de e rett tanigt. va e det för massor under då, småytor utan större påfrestningar brukar kunna bli okej med endast 0-8, då gör det inte så mycket om det sätter sig nån cm, det syns inte o fallen påverkas förhoppningsvis inte, e det större ytor tror jag de kan bli sämre på sikt. Det finns en variant till om det är byasten eller små plattor som ska läggas alltså inte 35'x35 då funkar det inte.. Men det är att köra 0-16 helt, dra av i det, man får knacka stenarna o vara lite nogrannare samt fylla på me "nytt" 0-16. dvs när du drar av i 0-16 får du efter en bit bara sten kvar, inget mjöl o får då komplittera med nytt0-16 me mjöl i.
 
Tack för svaret!
Det är munksten 42x42x7 cm. Alltså rejäla doningar. Underlaget är kompakt lera. makadamen kommer på Lördag, så därför är det lite brådis. Har i nuläget beställt 0-8, men kan säkert ändra till 0-16 om det inte funkar med 0-8.
 
knivigt läge, maskinister alltså... du ska nog ha bärlager annars lär det röra sig .munksten 42x42 cm, finns det? munksten för mej e mycket mindre.
Iallafall, Det kan funka lägga plattorna i 0-16 o strunta helt i 0-8 men det e lite mer pilligt o svårare å få till. det funkar tex ingetvidare att först dra av på rören sedan vibbra o sedan dra av igen, då stenarna är för stora o det kommer bli "hål" i bädden. Men rakar du till hela ytan jämnt o me hyfsat rätt fall 3-4 cm under färdig bädd (också för att få lite sättmån). sedan paddar och drar av ytan kan du lägga plattorna och knacka till dem i liv. avdragningen är som sagt lite bängligare då man får "byta" material ibland.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.