Hej,

Jag har en sådan här installation i min källare. Det är fyra lampor (max 15 W står det på armaturen, jag kör 7 W LED i varje) och kabel på 0,75 mm2 (kabel, inte FK, ser ut som vanlig "lampsladd") dragen i kabelkanal, parallellkopplat via varje lampa. Denna typ av kabel går vidare till en dosa och till en utanpåliggande dimmer. Från dosan går sedan 1,5 mm2 FK i flexslang vidare till resten av anläggningen.

Fråga: är detta okej? 0,75 mm2 duger väl bra för lasten av fyra LED-lampor, men finns andra aspekter av tänka på?
 
  • Fyra runda taklampor på rad med synlig kabelkanal och texturerat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man har helt klart gått en bit över gränsen här, speciellt då lampsladden är fast ansluten i en dosa (kopplingsdosa?). Det borde ha varit installationskabel typ EXQ till varje lampa. Skillnaden mot lampsladd är att installationskabeln än avsedd för fast installation och har en högre area, minst 1.5 mm². Detta har betydelse vid fel, kortslutning i en lampa. En lång lampsladd tål inte samma ström och förmår kanske inte att lösa säkringen tillräckligt snabbt. Men jag kan samtidigt inte hävda att denna installation är riskfylld, om den är väl utförd.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Frågan är som klippt och skuren för att sätta fart på elnördarna. Jag tar plats på läktaren.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
speciellt då lampsladden är fast ansluten i en dosa (kopplingsdosa?)
Det är en utanpåliggande kopplingsdosa med Wagos i. Så om det varit en kontakt på väggen som sladden suttit i hade det varit bättre? Hade det inte klassats som en "fast installation" då?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skillnaden mot lampsladd är att installationskabeln än avsedd för fast installation och har en högre area, minst 1.5 mm². Detta har betydelse vid fel, kortslutning i en lampa. En lång lampsladd tål inte samma ström och förmår kanske inte att lösa säkringen tillräckligt snabbt.
Hmm, jag förstår. Jag får nog se till att de där byts ut.

Jag blir dock nyfiken: har man inte detta problem med för liten area även med en vanlig fönsterlampa om det blir kortslutning?
 
Det gäller lite andra regler för fast installation än vad som gäller för anslutningsledningar. Normalt kan man gå ner ett steg i kabelarean med anslutningssladdar för dom förutsätts hänga fritt och därmed få bättre kylning samt dom har normalt en begränsad längd och belastningen är normalt begränsad.
 
Det är egentligen bara bra med Wago i en dosa tekniskt sett. Stickpropp får det bara att se lite bättre ut då det är vanligt att man lägger en lampsladd i en kabellist en kort bit till t.ex en lampa på väggen. Här har man gått lite längre...

Anslutningskablar ska vara korta så normalt är inte kortslutningsströmmen ett problem. I detta fall drar det iväg några meter. Ingen fara så långt, men det är inte riktigt rätt.
 
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju ett krav (?? jag är inte elektriker) att fast förlagd kabel skall vara minst 1,5 kvmm, oavsett om det förväntas låg ström i den. Jag tror att det delvis är en fråga om mekanisk hållfasthet. Det skall vara lite mer robust.

En anslutningskabel, ex. en lampsladd. Är dels kort, dels förlagd fritt (kylning), dels synlig (förhoppningsvis), skador blir möjliga att upptäcka på ett annat sätt än om du har en fast förlagd kabel.

Men kravet finns där som en lätt tumregel att följa.
 
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
Tack för era kloka kommentarer. Jag ser till att den där blir utbytt. (y)
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.