ska lägga marksten och fått instruktioner av han som ska lägga att ha 0-3 under (vad är 0-3 förresten?)

när jag pratade med grävaren som ska göra underlaget sa han att han rekommenderade 2-4 under (vad är det??) för annars kan myrorna bygga bo?

är det stor chans om man har 0-3 att myror bygger bon? vad händer med stenläggningen då?

plattläggaren ville även att vi skulle gräva ner 10 cm under asfalten på vägen utanför, medan grävaren pratade om att man brukar ha 15 cm ner på garageuppfart (och det har jag läst stämmer oxå). vår garageuppfart är dock hård packad, men har varit skog, vi byggde förra sommaren, vet inte om marken kommer röra sig ytterligare?

får tillägga att vår plattläggare jobbar på ett välkänt företag och verkar jätteproffsig..

vår grävare har vi haft tidigare och han är oxå superduktig..


hur ska man göra?
 
Litar du på dina hantverkare kan du följa deras råd, men beträffande uppfarten skulle jag gå på 15cm även om du upplever jorden som packad. Och ja, myror vill gärna använda den s.k sättsanden till bobygge. Däremot är det mycket, mycket jobbigare att hantera flisen - för dem. För stenläggaren fungerar flisen utmärkt att lägga sten på, nackdelen som jag ser det är att du får nog fylla fogsand några gånger, det vill gärna sippra ner mellan flisen.

Vad säger de om en avskiljande markduk mellan lagren? Kanske inte alltid nödvändigt men heller inte fel.

Kjell G
 
0-3 och 2-4 är väl storleken på gruskornen?
 
C
Yes, fraktionen, dvs 0-3 mm eller 2-4 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.