P
En polsk firma har lagt 0-20 som enda bärlager 30 cm tjockt, räcker det?

De har också lagt 35x35 plattor 5 cm av typen Starka. De påstod att de är starka nog för en bil, bara onödigt med 6cm. En kompis till mig som jobbar i kommunen säger att jag måste ha minst 0-40 Bärlager och plattorna måste gå om lott, han rekommenderar endast mindre stenar som byasten på garageuppfart, ty annars kan de resa sig från sidorna. Vad säger ni? Skall jag kräva att jobbet görs om?
 
Du verkar inte ha mycket förtroende för din anlitade firma, hur kom du i kontakt med dom?
 
P
Blocket
 
Pratar man med starka eller någon butik som säljer plattor säger dom att 5cm räcker för personbil. Men jag rekommenderar alla att ha minst 7cm tjocka plattor för bilar o 10cm för större fordon. Inte för att plattorna skulle spricka i första hand utan för att dom tenderar att "vika" sig (mindre sidostöd med tunnare plattor) o det blir "hjulspår" där bilen körs.
Väldigt viktigt är att man inte har tjockare gruslager än 3-5cm. Ju tunnare plattor o tjockare gruslager desto större risk för att plattorna viker sig o att det blir sättningar.
Om dom paddar dom plattorna (vilket man ska) finns stor risk att en del spricker pga att dom är så tunna, har hänt mej flera gånger o man tänker vilket skit dom kan sälja. Jag har i dom fallet använt vanlig asfaltpadda.
Jag har 0-16 på min uppfart ca 20cm + 3-5cm 2-4 o smågatsten. Över detta har lastbil på 32ton kört o jag kan inte se något som satt sig. Dom har valt 0-20 för att det är relativt smidigt att arbeta med - skyffla!
Man brukar lägga halvförband på plattorna sett i körriktningens håll.
Har du fått pris per m2 inkl plattor o dom valt plattor?
 
P
Är det fel med 0-20 då?
 
Om det håller så kan man väl inte säga att det är fel? Funktionen är ju det viktiga!
I ditt fall, vara mest orolig över;
1) tjockleken på gruslagret under plattorna (ska vara 3-5cm o dom flesta brukar fuska/slarva med detta)
2) tjockleken på plattorna
3) tjockleken på bärlager
4) grovlek på bärlager ex 0-16 eller 0-32
om punkt 1 o 2 funkar behöver du inte bry dig över om vilken typ av bärlager du har.
 
Tumregel: rekommenderad tjocklek på gruslager är ca 3x största stenfraktionen

dvs i ditt fall omkring 5cm 0-20, därinnan omkring 25 cm 0-90. Endast fusk med paddan förorsakar rörelser i plattorna då.
 
  • Gilla
Perk
  • Laddar…
P
Verkar vara olika uppfattning i frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.