Drog om lite i uthusen och installerade JFB. Mätte 0,10 Mohm mellan jord och nolla i centralen. Fortfarande "oändligt" vid vanlig ohmmätning. Lokaliserade felet till kabeln som går i marken till avloppspumpen. Troligen har det varit så länge. Jag mätte förstås inte innan.
Kabeln som går ner i marken ser ut som vanlig EKK och lär vara ditsatt av de som installerade avloppsbrunnen. Oklart om kabeln går i rör eller ligger direkt i marken. Isolationsfelet kan förstås också finnas i den dränkbara avloppspumpen.
Hur som helst verkar det fungera utan att JFB löst ut och någon brandfara lär det inte vara där i marken, så grävningen får vänta. Jag återkommer om det blir ett fall för "värsta elkopplingen".
 
Det är troligen en EKLK. EKK vore grovt fel.

Jo en avloppspump kan vara svår för en JFB. Om det finns en installationsanvisning så säger den troligen att JFB inte "får" användas. Går det så går det. Annars kan den läggas utanför JFBn. En sådan pump är normalt ingen utsatt del och den är ju troligen i praktiken jordad på ett bra sätt.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Jag vet i alla fall ett exempel på ett minireningsverk innehållande en avloppspump som uttryckligen föreskriver att den inte skall matas via jordfelsbrytare. Jag vill minnas att EKK inte är godkänd att ligga i mark med eller utan skyddsrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.