Jag pratade med en kompis som installerar DSC i Sverige. Det går att programmera via MAP men "det är lite bökigt". Förutsättningen är ju då att man har en programmeringsmanual, kanske får man detta från alarmsystemstore? Om du ändå ska maila honom igen får du gärna fråga det och ifall dom möjligtvis säljer någon gsm-modul ;)

Det är ingen fara att ha den inkopplad via 50Hz medan du programmerar.
 
Som det står på deras DSC sida:

DSC Alarms Systems

We are an authorized DSC alarm systems master dealer and stock the entire DSC product line. All systems we sell are new and factory fresh with the latest firmware versions. All systems and equipment include full user, installation and programming manuals. Toll free phone and email installation support is available if needed.

Now offering free DSC Downloading / Programming Software with the purchase of any DSC equipment purchase! Simply request the DSC downloading programming software here on this page.
Så det borde ju vara ganska grönt på manualsidan...
 
sweet, jag läste visst inte så långt ;)
 
Bökig å bökig.. Tolkingsfråga om man säger så.. Centralen är istortsett färdig när man får den. 1616/18XX manualen är i svenskt utförande en kombimanual (Hur Jänkeversionen är vet jag ej). Och det du måste göra är att ställa om några få landspec inställninger. Men sålänge man tar det lungt och läser noga är det inga problem.


En sak som du skall komma ihåg är att Larmet köpt från usa Saknar CE märkning, Saknar SP intyg enligt SSF1014 och innehar Inte SBSC-intyg. Vilket gör att du kan aldrig få den godkänd och laglig. Även olaglig att ansluta till svenkt telenät.
 
frohike skrev:
En sak som du skall komma ihåg är att Larmet köpt från usa Saknar CE märkning, Saknar SP intyg enligt SSF1014 och innehar Inte SBSC-intyg. Vilket gör att du kan aldrig få den godkänd och laglig. Även olaglig att ansluta till svenkt telenät.
Btrf CE-märkningen så är det helt riktigt reglerat i lag (och ganska hårt vill jag minnas) men är det verkligen reglerat i lag vad man får ansluta till telenätet i abonnentändan? Är inte detta avtalsreglerat mellan telefonibolaget och kunden?
 
All utrustning som skall anslutas till telenätet skall va godkänd. Sånt som ingår i CE märkningen gällande fri handel inom EU.
Förr skulle all utrustning va godkänd av Telestyrelsen. Men efter att CE märkningen blev godtagbar som Märkning för Godkänd produkt (Av tillverkaren garanterad uppfyllande av gällande regler)
Några avtal mellan telefonibolaget och kund kand det aldrig bli frågan om eftersom det är Skanova som äger och driver det svenska telenätet.

Och en stor del av detta är lagstadgat enligt Lagen om radio- och teleterminalutrustning (2000:121)

Urklipp "4 § Utrustning får släppas ut på marknaden och tas i bruk endast om den uppfyller de väsentliga egenskapskrav och de krav i övrigt när det gäller produktinformation, bedömning av överensstämmelse och märkning som föreskrivs av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer."
Vilket En CE märkning kan va en garant för.


Se bara på iPhone. En Icke CE märkt lur är olagligt att använda i EU.


Och nej vill inte va gnällig, utan det är bara en upplysning eftersom när någon åker dit på det så blir det gnäll över att "hur skulle man kunna veta det" Vi har i sverige en personlig skyldighet att se till att vi inte bryter mot lagar. Dvs man kan aldrig skylla på att man inte visste. Så mitt syfte är bara att göra alla uppmärksamma på reglerna och lagarna om det. Sen är det upp till varje person att följa eller inte följa lagen. Själv köper jag där det är biligast.
 
B
Jag köpte ett DSC Power864 med en massa tillbehör från USA förra året, dvs. föregångaren till ovan nämda larm. Företaget jag handlade ifrån är www.homesecuritystore.com och bemötandet har varit toppen, bra och snabb support. Ett plus är att man får tillgång till deras dokumentationswebbplats där manualer för olika larmkomponenter finns när man genomför ett köp. Kan även rekommendera deras diskussionsforum där det finns mycket matnyttigt.

En miss som jag gjorde var att köpa standardskåpet för Power864, det är på tok för litet om man (som jag) har många expansionskort och andra extrakort inkopplade. Det är bättre att köpa ett större skåp så att man slipper dra sladdar mellan de olika skåpen.
 
frohike skrev:
Och en stor del av detta är lagstadgat enligt Lagen om radio- och teleterminalutrustning (2000:121)
Där ser man! :D Jag trodde detta blev avkriminaliserat iom avregleringen av telefonimarknaden. Läser följande i lagtexten:

12 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet till ett allmänt tillgängligt telenät ansluter teleterminalutrustning som inte uppfyller de krav som anges i föreskrifter, meddelade med stöd av 4 § första eller tredje stycket, döms till böter.


Dessutom blir man dessutom av med prylarna!

Föreskrifter i detta fall = uppfyller kraven för CE-märkning.
 
Nu är det ju så att exakt samma larm säljs i Sverige av bland annat http://www.teletecconnect.se och http://www.alarmbutiken.com/

Varför skulle man ha möjlighet att i programmeringen välja mellan 50 och 60 Hz om dom tillverkade två olika larm för dom olika marknaderna?

Även om inte klisterlapparna sitter där, så är det tillverkat i samma fabrik och med samma komponenter av samma gubbar som dom med klisterlapparna, så jag har då inga moraliska betänkligheter mot att använda ett importerat larm.
 
frohike skrev:
..... Själv köper jag där det är biligast.
Tack för bra info. Dock är din sista mening kul för det blir ju ca halva priset i USA för samma larm (frakt inräknat)....dvs så köper du dina grejer i USA :) ....eller har du hittat ännu billigare ...
 
Vet inte om det spelar någon roll men menar ni att man inte kan få larmet "godkänt" av försäkringsbolaget och ev. lägre premie (blir nog ändå ingen större skillnad i premie)??

F-bolaget lär ju ev. fråga om fabrikat/modell och inte be om fotografier på larmet och dess märkning.

Sen kan jag känna att det verkar vara ett set av gamla lagar som inte känns så relevanta. Att t.ex. en trafo till larmet skall vara CE-märkt känns ju viktigt pga starkström och risk personskador men larmet är ju svagström och vad skulle det kunna påverka det allmänna telenätetoch som mrfrenzy skriver så säljs samma larm av etablerade importörer med samma konfigurationsändringar som man skulle göra själv.
 
jocke4u: Just larmprylar betalar jag inte mycket för iom att jag jobbar med det :) Men det finns ju andra saker som man kan köpa.. verktyg

mrfrenzy: Kan tyckas ja, men tyvärr finns inte klistermärket från fabrik så är det inte godkänt. Och nej det är samma larm såsätt.. Det som skiljer är hur grundprogrameringen är gjord.



För att ändra mellan 50/60 Hz så går man in i sekvens 701

Kan tilläggas att läser man i referensmanualen som behandlar inställningar för
Europa, Italien, Usa, England och Scandinavien så är grundprogrameringen olika för dessa 5 platser.

Man ska ha samma respekt för svagström som för starkström. Visst personskaderisken är ju inte på långa vägar i närheten som för starkström Men felaktig hanterig av svagström kan ge stora skador. har vid några tillfällen vart med om bränder pga felaktiga installationer bara med 24v
 
I grunden gäller det skydd för telearbetarna så att inte en trasig pryl lägger 230 på telekabeln. Sen är det mellan 50 och 110V på telenätet ordinare spänning men med klen strömstyrka.
 
mrfrenzy skrev:
Nu är det ju så att exakt samma larm säljs i Sverige av bland annat [länk] och [länk]

Varför skulle man ha möjlighet att i programmeringen välja mellan 50 och 60 Hz om dom tillverkade två olika larm för dom olika marknaderna?

Även om inte klisterlapparna sitter där, så är det tillverkat i samma fabrik och med samma komponenter av samma gubbar som dom med klisterlapparna, så jag har då inga moraliska betänkligheter mot att använda ett importerat larm.
Och du är helt säker på att det är samma komponentvärden rakt av också? USA och EU har lite olika gränsvärden för störstrålning t.ex. Likadan plastkåpa borgar inte för rätt EMC egenskaper.

Protte
 
jocke4u skrev:
F-bolaget lär ju ev. fråga om fabrikat/modell och inte be om fotografier på larmet och dess märkning.
Tyvärr nöjer sig inte försäkringsbolagen med 'rätt' prylar för att sänka sina premie. Det krävs auktoriserad inastallatör oxå.

OT Tjena Jocke long time no see :)

//Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.