Har tankar på att göra en installation av någon form av system för husautomation och har fastnat för Z-wave. Men det är några saker jag inte förstår:

Om man gör installation med "puckar" bakom strömbrytarna, kommer man då att kunna tända och släcka som vanligt med brytaren?

Vad händer om "controllern" slås av eller stannar, kan jag inte tända lyset ens manuellt med brytarna då?

Finns det delade dubbla vägguttag så att man med en "puck" bara kan styr den ena så att man fortfarande enkelt kan sätta in t ex mobilladdaren utan att behöva någon fjärrkontroll eller liknande?


Har läst flera trådar här på forumet med stort intresse men hittar inte svara på mina enkla(?) frågor.
 
MrSmith skrev:
Har tankar på att göra en installation av någon form av system för husautomation och har fastnat för Z-wave. Men det är några saker jag inte förstår:

Om man gör installation med "puckar" bakom strömbrytarna, kommer man då att kunna tända och släcka som vanligt med brytaren?
Jag är ingen expert på puckar och dess funktion men kan iallafall svara på en av dina frågor, samt ställa en motfråga:

Du kan ju (be den behörige elektrikern) montera en dubbeltrapp och därefter koppla in puckens styrning med impuls på den ena halvan av och som en vanlig trappomkopplare på den andra halvan av brytaren. Detta ger dig möjlighet att tända traditionellt eller med pucken, där du vill ha den funktionen.

Varför inte lämna några uttag "puckfria" som får betjäna laddare och andra förbrukare där styrning inte önskas?

/Ola
 
Redigerat:
mjensen skrev:
Kolla den här tråden:


[länk]


//mjensen

Redan läst! Det var denna tråd som väckte intresset för Z-wave.





Himmapularen skrev:
Jag är ingen expert på puckar och dess funktion men kan iallafall svara på en av dina frågor, samt ställa en motfråga:

Varför inte lämna några uttag "puckfria" som får betjäna laddare och andra förbrukare där styrning inte önskas?

/Ola
Har några rum med bara ett lättillgängligt vägguttag och ville då ha båda möjligheterna i detta.
 
Ja det finns uttag med åtskilda brunnar.
 
Hej, inga frågor är för enkla.

Du kan använda dina tryckknappar precis som vanligt även om du inte har någon controller.

Använder du fibaros (som jag provat) kan du dessutom välja om du vill att dom fungerar på klassiskt vis (vippa på/av) eller återfjädrande (=impuls).

Om du vill styra de två brunnarna (där man stoppar in stickproppen) separat i ett uttag måste du eventuellt byta dessa uttag (köp ett med så kallad "separat brunntändning").
 
Funkar det även om man har trappomkastare (tror jag det heter när man har två brytande till samma lampa)?

Är det samma "fibaros" till båda uttag och strömbrytare?


Kan man mäta förbrukningen samtidigt?
 
Fibaro kommer med en plugin (som man stoppar i uttaget) med förbrukning i vår om rykterna stämmer.

Det är samma fibaropuckarna man kan ha både bakom uttag och brytare. Dom har inte någon strömförbukning idag. Finns andra märken som har förbrukning om det är intressant. Det är inget jätteproblem för oss iallafall då vi oftast har samma last ansluten hela tiden och då kan beräkna förbrukning i Veran.

Kan bli komplicerat om du vill kopplan in pucken och kombinera med en klassisk trappomkoppling (icke återfjädrande) då man oftast kopplar in lasten mellan brytarna. Med z-wave puckarna måste du då dra nya ledningar till lasten (lampan).
 
hek skrev:
Hej, inga frågor är för enkla.

Du kan använda dina tryckknappar precis som vanligt även om du inte har någon controller.

Använder du fibaros (som jag provat) kan du dessutom välja om du vill att dom fungerar på klassiskt vis (vippa på/av) eller återfjädrande (=impuls).

Om du vill styra de två brunnarna (där man stoppar in stickproppen) separat i ett uttag måste du eventuellt byta dessa uttag (köp ett med så kallad "separat brunntändning").
Nyfiken fråga, skulle det fungera likadant med vridbara dimmers i väggen? Eller måste man ha en annan typ av dimmer i väggen för att kunna få både smart och manuell styrning?
 
Jag har tyvärr inte sett några vridbara z-wave dimmers... Jag fick byta ut våra dimmers mot vanliga enkelbrytare (eller dubbelbrytare där jag ville styra någon annan enhet också).

Så om någon vill köpa 3 Eljo Senso dimmers finns det till salu. :)
 
Har läst och läst, ändå har jag flera nybörjarfgor kvar om Z-wave och Fibaros "puckar".

Är huvudreglerna:
att man sätter Fibaros dimmer bakom strömbrytare oavsett om man avser att idag utnyttja dimmerfunktionen? För om jag förstått saken rätt så kan man ställa ett defaultvärde som skulle kunna vara 100% och då fungerar dimmern som ett relä.

att man sätter 2*1.5kW relä där man har strömbrytare med två knappar och man inte vill ha dimmerfunktionen men kunna styra båda med ett (dubbel)relä? För de uppfattas väl av controllern som två olika enheter?

att man sätter 1*3 kW relä bakom vägguttag som man vill kunna styra?


Sedan funderar jag på vad som händer med belysning om controllern (Vera) av någon anledning tappar kontakten med enheterna eller om controllern stängts av. Fungerar belysningsknapparna ändå?

Fungerar det utan problem med lågenergilampor och LED-belysning?

Känner att jag har mycket kvar att lära ...
 
Dimmer eller inte.. Jag har har följande fördelning i vårt hus: 15 st 2x1,5kw , 6 st dimmer, 6 st 3kW. Dimmer har vi i hall, köksbord, sofford, sovrum (tak). Vi styr ju 6 uttag och vi vill inte ha dimmer bakom dessa. Det går ju åt fler moduler om du skall dimma allt. Lite får man nog också fundera på vilken last som kan komma att kopplas in också.

Vi har dubbelrelä bakom vissa uttag (separat brunntändning) och i rum där man styr både tak/fönsterbelysning när man kommer in i rummet (för att spara moduler). Använder även dubbelrelä för lite andra funktioner som t.ex. för att styra värmekurva på värmepannan och utebelysningen (i centralen).

Spelar ingen roll om controllern tappar kontakt. Belysningsknapparna fungerar ändå. Endast automatik slutar att fungera eller om du triggar scener när man trycker på en knapp. Normalt kan du också associera enheter med varandra utan att blanda in controllern. Då pratar dom direkt med varandra.

Reläerna fungerar alltid med LED. Dimmer beror lite på. Det är om jag förstått saken rätt en "framkantsdimmer" så eventuell inkopplad transformator eller LED måste klara det. Dessutom måste man ha en minsta-last för att dimmern skall fungera. Det finns en bybass-grej (som jag inte provat) för att lösa det. Troligen oxå en fördel om man kopplar in nollan i dimmern vid låga laster verkar det som när jag läst runt lite på forum om dimmern.
 
Att montera ett trådlöst smart-system har vissa risker. Förutom att det kan innebära en hälsomässig katastrof, speciellt för barn, bör man kolla att inte grannar har trådlösa larm som jobbar på samma frekvens som systemet - 868 MHz för Z-wave.
Det finns lite annat som ligger i den frekvensen, RFID, Radio data transmitters och recievers, radiolarm etc. Googla gärna på 868 Mhz för mer info.

Komponenterna verkar mycket billiga, vad utlovas för support och garantier? Finns det återförsäljare i din närhet som snabbt åtgärdar krångel?
Trådlöst betyder batteridrift. Det gäller att komma ihåg att byta dessa så man inte reser bort och larmet slutar fungera.
 
rencke skrev:
Att montera ett trådlöst smart-system har vissa risker. Förutom att det kan innebära en hälsomässig katastrof, speciellt för barn,
Hmm.. har du några studier som stödjer dina påståenden? Det är otroligt liten effekt i såna här radiogrejer. Speciellt om dom är batteridrivna! Isåfall kan vi flytta (elallergi) diskussionen till en annan tråd kanske?

rencke skrev:
bör man kolla att inte grannar har trådlösa larm som jobbar på samma frekvens som systemet - 868 MHz för Z-wave.
Det finns lite annat som ligger i den frekvensen, RFID, Radio data transmitters och recievers, radiolarm etc. Googla gärna på 868 Mhz för mer info.

Komponenterna verkar mycket billiga, vad utlovas för support och garantier? Finns det återförsäljare i din närhet som snabbt åtgärdar krångel?
Trådlöst betyder batteridrift. Det gäller att komma ihåg att byta dessa så man inte reser bort och larmet slutar fungera.
Man får väl anta att garantierna från tillverkarna av dessa grejer åtgärdar saker som krånglar. Varför skulle det vara någon skillnad mot något annat du köper?
 
  • Gilla
Dauzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.