Taket är ca 90 kvm, huset består av två kroppar, i vinkel, det finns alltså två ränndalar, i övrigt är det bara ren takyta (inga huvar eller liknande).

Någon som vågar sig på en gissning vad det kan kosta att anlita hantverkare för att göra det? Jag har tidigare sett siffror på ca 200-350 kr/kvm för material och arbete, låter det rimligt eller är det en glädjekalkyl?

Jag vet att det är oerhört svårt att göra en uppskattning utan att se taket, men någonstans mellan tummen och pekfingret borde det väl gå att uppskatta. Jag är mest intresserad av att veta om det överhuvudtaget är lönt att kontakta en firma för offert eller om det är lika bra att bita i det sura äpplet och göra jobbet själv.
 
Tycker att 200-350 kr/kvm stämmer bra.
 
Vad kan ingå i ett sånt pris? Rivning av gammal papp och ny papp (under/täck), eller bara ny papp ovanpå den gamla?
 
För 200kr/m2 kanske du får en ren omläggning svart med lite tur. Ska du ha det vitt och ha den gamla bortriven så drar det nog i väg några hundralappar/m2.
 
Jag fick betala 16.000:- för 140 m² i höstas. Dvs 115:-/m². Då ingick pappen (Mataki Unotech 875P). Las direkt på den gamla pappen med mekanisk infästning samt svetsning. Tog 2 man en FM att utföra arbetet. Priset är utan kvitto.

P.
 
miklon skrev:
Vad kan ingå i ett sånt pris? Rivning av gammal papp och ny papp (under/täck), eller bara ny papp ovanpå den gamla?
Varför ska du ha bort den gamla pappen??
 
För 115kr/m2 skulle jag inte ens gå upp på taket...
 
Väljer du en certifierad takläggare och tar kvitto så kan du få 10 - 15 års garanti på material + jobb, kan va nå't att ta med i kalkylen, läs mer på www.tg-norden.se
Har själv precis fått ett prisförslag på 200 kr m2 + moms, dom använder Trebolit och lämnar 15 års garanti!
 
Såna stora jobb ska man inte göra själv. Friggebodar och liknande kan man göra själv men inte större jobb. Det kan kosta mer än det smakar! Och proffspapp som behövs till ett sånt här jobb kan man inte köpa på byggvaruhusen.
 
Lägga tak är relativt enkelt och rakt på sak. Bara man ser till att sköta hög-höjd säkerheten på ett vettigt sätt.

Ta en titt på http://www.mataki.se/ och http://www.isola.se/products/pitched_roof/isola_selvbygger för material och intrsuktioner. Finns oftast inget skäl till att riva bort det gamla taket, det är både enklare och säkrare för täthetens skull att låta den ligga. Om du måste byta partier av råsponten så har du ju dock inget alternativ.
 
Jag har fått ett prisförslag på 320 kr/kvm, det kanske är vad man får räkna med i Mälardalen?

Nu är vi dock lite inne på att lägga plåt istället, då det är snyggare (i mitt tycke, smaken är ju delad) och underhållsfritt i många år. Vad är kostnaden för det? Ungefär samma som papp? Jag tänker mig alltså vanlig TR20 eller liknande, inte fantompannor.

Jag har funderat på att göra det själv, men just taket känns rätt vanskligt. Säg att prisskillnaden blir 15-20 000 kr och det håller i 25 år, så är det rätt lite pengar per år för att sova gott om natten.
 
Menar du att du ska sova gott med plåt eller papptak? Jag skulle inte sova gott med ett låglutande plåttak i alla fall.
 
Nej, plåt har jag släppt, jag pratade med en takfirma och killen där tyckte att papp var det absolut bästa man kunde välja om det var papp från början.

Kan tillägga att jag fick ett pris på 352 kr/kvm av dem och det verkar vara en seriös firma med alla garantier, godkännanden osv på plats. Det gällde också en proffspapp, Mataki UnoTech, det tidigare priset jag nämnde i tråden (320 kr/kvm) gällde vanlig förklistrad papp (Trebolit).
 
Som sagt är det väldigt svårt att säga utan att sett taket, men 352 pix låter i mina öron "något" dyrt, men inte orimligt dyrt. ta referenser, är dom väldigt goda så köp! det ska ändå ligga sisådär 40-50 år...........minst.

Mataki unotech är bra grejor btw.
 
  • Gilla
Julius_99
  • Laddar…
gustavk skrev:
Lägga tak är relativt enkelt och rakt på sak. Bara man ser till att sköta hög-höjd säkerheten på ett vettigt sätt.

.
så bra, då ska du få hjälpa mig vid nästa ränndal och invid gaveln där det mötande takutsprånget kommer samt vid fotplåten, du får låna prylar av mig, och var inte orolig höjd-säkerheten fixar jag......................
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.