Jag håller på att försöka förstå hur själva byggnationen av ett yttertak enligt nedanstående konstruktionen skall gå till och har fastnat på luftspalten:

Plåt + papp
23 råspåntad panel
45 luftspalt
3.2 oljehärdad träfiberskiva
500 mineralull mellan LT XXx540 c/c 1200, dim. enl. takplan
0.2 typgodkänd plastfolie (säkerhetsfolie vid isolering ovanifrån)
45 mineralull mellan 45x45 c/c 600
28x70 glespanel c/c 300
13 gipsskiva

Det jag har svårt att förstå är vad som "håller upp" luftspalten. Under finns en träfiberskiva och över råspåntad panel och däremellan bara luft!?!? Vad läggs den råspåntade panelen upp på?

Som ni märker har jag inte så bra koll på yttertak än, men jag har försökt rita upp det hela i 3d för att få en bättre känsla, men det känns som om jag har missförstått något!
 
  • takkonstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du, råspånten ligger ju på takstolarna? Sedan är det luftspalt och därunder någon form av skiva.
 
jon_h skrev:
Hur menar du, råspånten ligger ju på takstolarna? Sedan är det luftspalt och därunder någon form av skiva.
Ok, så råspånten ligger på ovansidan av limträbalkarna (i mitt fall är det ett pulpet/parallelltak det handlar om). Då är jag med på den biten.

Mina limträbalkar är 540 mm höga, men det känns som om dom skulle behöva vara:

45 luftspalt
3.2 oljehärdad träfiberskiva
500 mineralull mellan LT XXx540 c/c 1200, dim. enl. takplan
------
548.2 mm

För jag antar att glespanelen fästs på undersidan av limträbalkarna?

Hur är det med träfiberskivan? Skall den kapas så att den ryms mellan limträbalkarna och ligger den bara löst ovanpå mineralullen, eller?
 
  • Gilla
curlydog
  • Laddar…
Mikael_L
Jag misstänker att du undrar hur masoniten (oljehärdad träfiberskiva) ska fästas.
Så här brukar man ofta göra, ofta nöjer man sig med 20-35mm luftspalt, jag tror du klarar dig bra med 35mm så därför har jag ritat in 25x35 mm spikläkt. Min tro är att det är bättre att använda det utrymmet till isolering än överdrivet stor luftspalt.
Du får inte spika läkten upp mot taket med så lång spik att den går igenom råsponten och punkterar pappen på ovansidan. Spika eller skruva hellre åt sidan mot takstolen. I mitten brukar man lägga lite spikläkt med, så inte masoniten kan bukta upp mot taket.
Taket jag var med och gjorde satt vi bara några 10 cm långa bitar med ca 1 meters mellanrum, mitt på masonitskivorna redan innan vi monterade upp dom, klossen var alltså spikad på masoniten (eller eg masoniten mot klossen), så vi inte riskerade att spika igenom råsponten.

Det känns som att det där blev svårt att förstå... :(
Fråga gärna mer isåfall, men spikläkt är alltså knepet, och spika inte igenom råsponten och skada pappen!

edit: Ja träfiberskivan ska kapas så den ryms mellan takstolarna.
 
  • luftspalt.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Danne12345 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag misstänker att du undrar hur masoniten (oljehärdad träfiberskiva) ska fästas.
Så här brukar man ofta göra, ofta nöjer man sig med 20-35mm luftspalt, jag tror du klarar dig bra med 35mm så därför har jag ritat in 25x35 mm spikläkt.
Ah, det skall alltså in lite läkt i min materialspec också? Kanske utelämnade konstruktören detta eftersom det är självklart/underförstått? :)
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Jag var förbi den lokala byggvaruhandeln idag och såg att oljehärdad träfiberskiva säljs i ark om 1,22x2,44 m, vilket inte känns som ett mått valt på måfå. Med tanke på att träbalkar och liknande ofta är c/c 1200 får man nästan intrycket av att dessa masonitskivor skall spikas direkt mot balk eller takstol. Eller finns det någon annan förklaring?
 
Så här gjorde jag, men det finns många varianter på detta.
Efter att ha rådfrågat en snickar kompis så la vi masoniten direkt på takstolarna
om lott ifall det skulle komma in väta där.uppe på masoniten spikade vi sedan
en läkt 45*28 och där på spikade råsponten allt för att slippa spika läkt+masonit
inifrån plus att det inte stjäl utrymme för isoleringen.
 
Själv har jag satt läkt (som jag spikat in i takstolarna - ej upp genom taket) och skruvat 4 mm board (masonit) mot läkten innan jag lagt i isolering i facken.

Dock finns det olika färdiga produkter (ex. nedan) som alternativ om man inte vill snickra ihop luftspalten själv:

Isolera vindsutrymme

Personligen tycker jag att wellpapp verkar lite väl vekt, så jag skulle nog välja något stabilare material.
 
Totte_S
Robban75 skrev:
Så här gjorde jag, men det finns många varianter på detta.
Efter att ha rådfrågat en snickar kompis så la vi masoniten direkt på takstolarna
om lott ifall det skulle komma in väta där.uppe på masoniten spikade vi sedan
en läkt 45*28 och där på spikade råsponten allt för att slippa spika läkt+masonit
inifrån plus att det inte stjäl utrymme för isoleringen.
Enligt sammaprincip byggde vi. Utanpå takstolarna fäste vi vindpapp, sedan ovanpå vindpappen, i varje takstol spikade vi 45*45, som sedan råsponten spikades i.
 
vilken sida ska vara mot isoleringen? den glatta eller den sträva?
 
  • Gilla
Mcfluffy
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Jag sätter upp läkt 25x45 tryckt upp mot råsponten, spikas in i takstolarna. Sen 3mm masonit.
Hur man vänder masoniten...ingen aning vad som är bäst.
 
Mikael_L
Ja, om det är masoniten du undrar över, så sätt den glatta sidan uppåt. Det är den sidan som det kan droppa kondens på, så då är det bäst att dropparna rinner/rullar iväg så lätt som möjligt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag misstänker att du undrar hur masoniten (oljehärdad träfiberskiva) ska fästas.
Så här brukar man ofta göra, ofta nöjer man sig med 20-35mm luftspalt, jag tror du klarar dig bra med 35mm så därför har jag ritat in 25x35 mm spikläkt. Min tro är att det är bättre att använda det utrymmet till isolering än överdrivet stor luftspalt.
Du får inte spika läkten upp mot taket med så lång spik att den går igenom råsponten och punkterar pappen på ovansidan. Spika eller skruva hellre åt sidan mot takstolen. I mitten brukar man lägga lite spikläkt med, så inte masoniten kan bukta upp mot taket.
Taket jag var med och gjorde satt vi bara några 10 cm långa bitar med ca 1 meters mellanrum, mitt på masonitskivorna redan innan vi monterade upp dom, klossen var alltså spikad på masoniten (eller eg masoniten mot klossen), så vi inte riskerade att spika igenom råsponten.

Det känns som att det där blev svårt att förstå... :(
Fråga gärna mer isåfall, men spikläkt är alltså knepet, och spika inte igenom råsponten och skada pappen!

edit: Ja träfiberskivan ska kapas så den ryms mellan takstolarna.
Hej!
Trots att tråden är 10år gammal hoppas jag på svar
Jag ska göra luftspalten på mitt tak, råspont upp och 2st mögelstopper nere och 1st uppe (höger) i varje fack.
Jag har 45graderslutning och undrar hur man gör luftspalten i toppen?
Jag vill så att säga ha "öppet till nock" och måste då isolera hela facket. Hade jag inte haft det så hade det bara varit och slutat 30cm över isolering.
Tacksam för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.