Vi har i huset vi hyr ett rum med spännpapp där vi har lappat en del som var trasigt. Nu är frågan med vad täcker man skarven? Alltså där nubbarna sitter och vilken sorts färg ska man använda? Kan man rolla eller hur gör man?
 
Kolla med Gysinge eller Skansens byggnadsvård.
Eller Nacka byggnadsvård.

De brukar veta i dessa frågor.
 
Jag har lagat spännpappstak med gammalt tidningspapper som man river i bitar så att kanterna blir tunna och fina. Kanonbra resultat. Taket målas med limfärg.
 
Går också bra med en bit papperstapet av det tunnare slaget, även där viktigt att riva kanterna för att få dem tunna och oregelbundna :D

//Christina.
 
Okej, nu pratar vi alltså om att täcka skarvarna med riven tapet? Tack för tips!
 
  • Gilla
Imbo
  • Laddar…
Lill skrev:
Jag har lagat spännpappstak med gammalt tidningspapper som man river i bitar så att kanterna blir tunna och fina. Kanonbra resultat. Taket målas med limfärg.
Menar du att du inte lappade med spännpapp utan tidningspapper eller la du det över skarvarna? Limfärg...finns det i en vanlig färghandel? Som du ser är jag helt okunnig :)
 
Jag lagade hål i spännpappen med tidningspapper. Nu var det några år sedan men jag vill minnas att det var både mängder av småhål efter spik och många stora hål ( där fick man lägga lager på lager med papper) Kanske är tapet bättre som Christina tipsade om. Glöm bara inte att riva runt om så du får tunna kanter som "försvinner" under färgen. Limma fast med gammaldags tapetklister som du rör ut i vatten. Mitt tak var det som INGEN trodde att det gickatt rädda. Jag hade turen att hitta färdig limfärg i butiken. Hur smidigt som helst. Limfärg är en underbar vattenlöslig färg som blir otroligt vacker tycker jag.

OCH jag var också helt okunnig innan... ;) Men det var en fantastisk känsla att "rädda" ett så fint tak!
 
Limfärg är lätt att koka själv.
Och billigt.

Köp ingredienserna (och få receptet) hos Kulturhantverkarna.
 
Ahaa :D nu är jag med! Alltså vi har inte lagat små hål utan skurit bort en yta på ca 1*2 m som var förstörd och har spikat dit en ung. lika stor ny spännpapp där vi måste "gömma" skarvarna. Lite skillnad kanske...

Men jag tror nog att vi provar lite tapet så får vi se. Tack för alla svar!
 
Mina småhål lagade jag med rivna tapetbitar som jag limmade med tapetlim, taket målade jag sedan med vanlig matt takfärg, men se till att få bort den gamla färgen om den är kalkfärg annars släpper den från pappen, prova med en fuktig trasa och se om den blir vit, isf är det kalkfärg.
 
Jag tycker att följande metod är ett bra och enkelt sätt att laga små hål i ett spännpapptak eller vävspänt tak:

1. Limma fast en bit tidningspapper över skadan med vanligt tapetklister, (av stärkelsetyp). Se till att du INTE limmar fast pappret ända ut i kanten, kanten ska vara lös.
2. När limmet torkat ordentligt så river man bort de lösa kanterna genom att ta tag i kanten och riva från kanten och in mot skadan/limmningen. Upprepa hela vägen runt skadan tills alla lösa kanter är borta.

På detta sätt blir kanterna jättetunna och helt osynliga efter målnng.
 
Eld skrev:
Jag tycker att följande metod är ett bra och enkelt sätt att laga små hål i ett spännpapptak eller vävspänt tak:

1. Limma fast en bit tidningspapper över skadan med vanligt tapetklister, (av stärkelsetyp).  Se till att du INTE limmar fast pappret ända ut i kanten, kanten ska vara lös.
2. När limmet torkat ordentligt så river man bort de lösa kanterna genom att ta tag i kanten och riva från kanten och in mot skadan/limmningen. Upprepa hela vägen runt skadan tills alla lösa kanter är borta.

På detta sätt blir kanterna jättetunna och helt osynliga efter målnng.
Superbra tips, tack :D

//Christina.
 
Det måste jag prova nästa gång, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.