Vilket alternativ ger det stadigaste golvet.
Krysskolvning, kortlingar eller räcker det med att limma och skruva golvspånskivor. Avståndet mellan reglarna är cc600 och totallängden 8.60 med stöd vid mittenpunkten.
 
Vad jag minns så skulle krysskolvning styva upp lite bättre.

Källa: En av de där skolbyggböckerna man kan köpa på exvis Byggtjänsts bokhandel
 
Bob_the_builder
Jag fick rådet av en konstruktör att kortla mitt i facken och även mitt över mittstödet, dvs tre kortlingar jämnt fördelade över bjälkens längd. Jag har spännvidd på ca 7,95 på längsta stället (med bara ETT mittstöd).

Krysskolvning förkastade han. Det ger enligt honom ingen extra förstyvning utan innebär bara extra arbete och risk för dålig passning (=knarr).
 
Bob_the_builder
En kortling är en regelstump som spikas mellan två bjälkar/reglar (vinkelrätt). Vid 600 mm c/c blir kortlingen 555 mm. En krysskolvning är två reglar, lite längre, som monteras i kors mellan bjälkarna (används/användes såvitt jag vet bara i golv). Syftet, oavsett metod, är att sprida lasten till kringliggande bjälkar och därmed öka hållfastheten och minska svikten.
 
  • Gilla
Claes Åman
  • Laddar…
Tack för svaret byggare bob.
Jag hade tänkt tänkt mig tre stöd under, men nu tror jag att jag nöjer mig med två och kortlar upp mellan facken istället.
Det verkar lite komplicerat med att krysskolva, även om metoden säkert är bra om den utförs korrekt.
 
  • Gilla
Magnus tt och 1 till
  • Laddar…
Jag krysskolvade ett bjälklag precis,det blir bättre än att kortla, det är lättare än att kortla. ta en längd gärna lite kortare än totalmåttet på själva krysset . när du har kapat till den och sänker ner den i facket så ser du att det kommer att bli bomtätt. Krysskolvning är lika bra som kortling men väger mindre (mer isolering) och vilket maffigt bjälklag det blir. :D
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Är det inte problem att få till vinklarna vid krysskolvning, och räcker det med en kolvning till varje mellanrum?
 
  • Gilla
snedspik
  • Laddar…
Ingen som har en flott bild att kasta upp ?

Tror i.o.f.s att jag förstår, men men en bild vore allt fiiiint ;)
 
Hittar ingen bild men krysskolvning innebär att man sätter ihop två reglar ex två 45x45 i ett "X" som sedan skruvas/spikas fast mellan golvreglarna.
Det finns "experter" som anser att limmade kortlingar är ett bättre alternativ, men ibland är de gamla metoderna nog så bra.
 
alla vinklarna blir samma förutsatt att avståndet mellan bjälkarna är lika ( 5mm mer eller mindre spelar ingen roll)
jag skall ta kort på detta på måndag men jag vet inte hur jag skall få ut det på forumet :)
 
Att få ut bilder på forumet, är ett problem som också jag har. Finns det någon som kan beskriva hur man gör?
 
Du måste kunna lägga bilden på en webbserver, sedan läggar du bara in länken med "img" taggar emellan..

typ:
koket_t.jpg

För att skapa bilden står det vänsterklammer img högerklammer http://.... vänsterklammer / img högerklammer.
 
Ja det låter nog bra detta, men eftersom jag inte har de datakunskaper som antagligen behövs, så är din instruktion som en byggbeskrivning på ryska.
 
OK. Det stora problemet för de flesta är att du inte kan ladda upp bilder. Du måste först lägga dem på en webbserver och sedan länka.
 
Var finner jag en webbserver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.