Hej!
Jag tänkte byta mina muggiga hängrännor på kåken.

Är det någon som har några bra tips/saker att tänka på?
Jag har aldrig pysslat med hängrännor/stuprör förut så alla tips är välkommna!  :)

Ska man köra plåt eller satsa på plast? Jag tycker att gamla plastrännor ser riktigt risiga ut, bleka och sköra, verkar kunna spricka lätt...men dom är ju rostfia!  :) Någon som har erfarenheter?

Hur tätt ska man sätta rännkrokarna? Mina gamla sitter på 700 mm avstånd, är det overkill?

Ska köpa en tunna och ställa i varje hörn av kåken för att samla upp regnvattnet, eller ska man köra med en slang ut från huset?

Någon som vet var man köper såna tunnor? Bauhaus?

Jag tänkte kanske köpa rännorna på byggmax, är det skräp eller?


Och sist men inte minst av alla mina frågor:

Ska jag sätta ränna på altantaket? Det är ett plast-tak som sticker ut 3500 mm ut från huset, behövs ränna där eller är det bara en fråga om estetik? Vattnet är ju redan "borta" från husgrunden , resonerar jag  ::)

Tack på förhand!


 
* Kolla först om taket lutar så att den slutgiltiga rännlutningen blir rätt!
* Det finns en massa olika sätt att montera krokarna; på tassbrädan, ovanpå nedersta bärläkten m.m. så kolla noga vilket som passar dig/hus.
* Om du hyr/låner en riktig rännkroksbockare så kräver det lite övning så köp några extra krokar!

Plåt, tveklöst!

c/c 600 mm!

Ingetdera, dagvatten skall helst till egen stenkista alt. kommunens nät!

Klart att även altanen skall få en ränna :)

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/hangrannor/

http://www.lindab.se/frameset/run_f...terweb_standard.asp&T=39&ExpandID=852

 
Hej! Tack för svar!

Takets lutning? Nu hänger jag inte riktigt med..Jag tänkte montera rännorna precis som de gamla, men vad spelar lutningen för roll? Vattnet rinner ju neråt :D .


Jag har inge brunn på tomten, så då bör jag gräva ner en stenkista alltså? Urk, jobbigt. :)

Varför inte köra med tunna, vad är det för nackdelar med det?



 
Jaha, du menade så. Nu är jag med.

Men hur mycket vatten kommer det egentligen under ett regn? borde inte en tunna i varje hörn räcka ganska långt?


inte på humör för att gräva, tänkte ju smacka upp rännerna i morrn, så var det klart sen . :)

 
Plast eller plåt? Plast är väldigt mycket enklare att jobba med. Sågas med vanlig fogsvans, limmas ihop, lätta att lyfta. Plåt är mycket bökigare. Speciellt om du är lite otränad är det en viktig faktor. Sen är det väl en annan fråga hur de ser ut efter 10-20 år. Både plast och plåt changserar ju, fast på olika sätt.
Sätt inte krokarna med längre avstånd än dina nuvarande 700 mm. 600 mm brukar vara det som rekommenderas. Det är väldig tyngd i blötsnön som rasar ner.
Jag har haft tunnor och det funkar inte. Man orkar/hinner inte tömma dem när de är fulla och sedan har man vattnet intill huset ändå.
Byggmax rännor verkar vara helt OK (om du nu ska ha plåt).
Ränna på altanen - ja! Om det regnar och vinden ligger på in mot altanen har du allt regnvatten in där annars.
 
Ok, tack för alla tips & förslag!

Det blev Byggmax svarta plåtrännor tillslut.

Men när jag lyfte på takpannorna så såg jag att pappen var risig i ute i kanten av taket.  :(

Jag har nu lyft av en 1/4 av ena taksidan för att borsta bort löv och getingbon och ser att pappen är risig uppe vid nocken, längst ner och lite småsprickor här och var.

Funderar på att laga, men det känns lite sådär...
NÄR är det dax att sluta lappa ihop ett gammalt tak och lägga ny papp/läkt?

Det har inte läckt in någonstans som jag har märkt och läkten ser väl gammal och ful ut men verkar funka bra.

Står i valet och kvalet här...bränna semestern på att lägga ny papp (och slippa noja sig i en massa år) eller lappa & laga den befintliga pappen och fortskrida med mitt hängränne-projekt?

Åsikter/synpunkter?
 
andersmc skrev:
Plast eller plåt? Plast är väldigt mycket enklare att jobba med. Sågas med vanlig fogsvans, limmas ihop, lätta att lyfta. Plåt är mycket bökigare. Speciellt om du är lite otränad är det en viktig faktor. Sen är det väl en annan fråga hur de ser ut efter 10-20 år. Både plast och plåt changserar ju, fast på olika sätt.
Sätt inte krokarna med längre avstånd än dina nuvarande 700 mm. 600 mm brukar vara det som rekommenderas. Det är väldig tyngd i blötsnön som rasar ner.
Jag har haft tunnor och det funkar inte. Man orkar/hinner inte tömma dem när de är fulla och sedan har man vattnet intill huset ändå.
Byggmax rännor verkar vara helt OK (om du nu ska ha plåt).
Ränna på altanen - ja! Om det regnar och vinden ligger på in mot altanen har du allt regnvatten in där annars.
Bättre att köpa rejält på en gång.
Plåtrännor & rör bleknar inte av solsken.. & hängrännor i plast har knappast en livslängd på 20 år.
Bygg Max har bra rännor & rör med tillbehör.
Rännkrokarna kan man sätta upp till 100 cm c/c utan bekymmer.

Prova att borra ett hål 5 cm från toppen på tunnan & montera dit en gamal slang stump på ca 2 meter, då slipper du tömma tunnan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.