Hej!

Vid byte av fasad upptäckte jag ett tak som inte var så välmående pga en felkonstruktion.

En handgjord principskiss på konstruktionen(felaktiga proportioner):


Problemet uppstår då vattlisten/plåten inte når över takpannas högsta punkt samtidigt som tankpannan avslutas nere vid taksponten/vindskivan och att man dessutom inte har lagt takpappen hela vägen ut.

Jag upptäckte det hela när jag nu påbörjat byte av panel och vindskivor. 1 av 4 takkanter har denna kontruktion så resterande bör vara ok. Jag har inte lyft bort alla pannor än med kan konstatera att all takspont utanför den yttersta takstolen är helt rutten.Taket i sig är 40 år gammalt och behöver säkerligen underhåll.

Hur kan jag få till en konstruktion som gör att vattbrädan och pannorna hamnar i rätt läge till varandra?

Det som jag själv tänker är antingen ett kortare takutsprång för att få vindskivan längre in över taket eller att ha en bredare vattbräda som når hela vägen fram. Min tanke var dessutom att rensa huset från plåtdetaljer och göra vattbrädor och vattlister i trä.

Tacksam för all hjälp och idéer kring denna konstruktion som jag kan få!

Mvh

Thomas
 
Om taket ändå ska bytas med tanke på åldern så är det ju ett utmärkt tillfälle att justera bredden på taket så att det blir rätt, samt naturligtvis att göra resten rätt också.
Ska du inte byta taket nu så kan du provisoriskt fixa problemet genom att ta bort några rader med pannor längs sidan som är dålig. Sätt en trekantslist ovanpå en 45x45-regel längs vindskivorna, sätt sen läkt ovanpå bärläkten så att de går uppifrån och ner längs minst två panntoppar. Lägg sen en våd kraftig takpapp längs vindskivorna så den börjar hela vägen upp mot vattbrädan och sen ner längs vindskivorna, över trekantslisten och sen över de läkt du nyss lagt. Lägg sen tillbaka pannorna.
Nu har du ett hyfsat skydd av vindskivor och undertak och det gör inte så mycket att vatten kommer in under vattbrädan eftersom den nya takpappen leder ner det till hängrännan. Det är dock viktigt att den nya takpappen inte veckas och inte får några hål i sina dalgångar utan att det bildas ett par rännor under de yttersta pannorna.

Det här borde klara av problemet akut men det håller inte i all evighet såklart.
 
Det känns som en bra idé då jag inte tänkte byta taket i år men det finns med i min femårsplan.

ToRy skrev:
Om taket ändå ska bytas med tanke på åldern så är det ju ett utmärkt tillfälle att justera bredden på taket så att det blir rätt, samt naturligtvis att göra resten rätt också.
Det lustiga i sammanhanget är att takpannorna på andra taksidan hamnar rätt i relation vattbrädan! Det borde ju rimigtvis bli samma resultat på båda sidor när båda taksidorna är helt släta och har samma konstruktion?!

Tack för hjälpen!
 
En liten skiss till för att kolla om jag förstått din idé rätt:

Photo 2013-08-06 14 58 27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gulmarkerade är takpappen.

/Thomas
 
Som temporär lösning:
Jag skulle montera en trekantslist mot vindskivan och sponten, sedan skulle jag klistra dit en takpappsremsa med kallasfalt ända från nock till takavslutet från trekantslisten ut på befintlig papp.
 
Jag hoppas du tänker använda vanlig takpapp o inte underlags papp isåfall?
 
Om jag ändå vill byta ut den dåliga taksponten från takavslut och ett par meter upp på taket,(mätte att det blir 1,40m brett från 2:a takstolen) hur växlar jag bäst av takpappen för att säkerställa att det blir tätt?
 
eddie_bergh skrev:
Jag hoppas du tänker använda vanlig takpapp o inte underlags papp isåfall?
Är nybörjare på detta men det du menar med vanlig takpapp är sådan som man lägger som yttersta skikt på ett papptak? Och underlagspapp är det som man använder under taktegel?
 
så länge du läger med hela vådens bredd kommer de bli tät. om de är uppe vid nock så får du ju fortsätta över 20 cm på andra sidan ..
 
Det finns inga pannor som slutar i en "dal" så de måste vara kapade där. Enligt skissen finns det utrymme kvar. så du kanske kan byta ut alla de kapade pannorna och se till att de blir så breda som möjligt. Det kanske finns tillräckligt med plats för att få till en "ränna" under plåten. Även om du inte kan kapa på den högsta punkten kanske det blir tillräckligt. Det är i alla fall enkelt att testa.
 
Du har helt rätt i att de är kapade i "dalen". Tyvärr är min ritning inte skalenlig och utrymmet som finns är utnyttjat väl men jag ska ändå ta en titt och se om det går att få till en dal.

Igår kom jag i alla fall så här långt innan mörkret kom och jag täckte det hela med pressening:

Före:
Photo 2013-08-07 16 37 20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-08-07 19 50 36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Photo 2013-08-07 21 16 20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Thoomas skrev:
Det känns som en bra idé då jag inte tänkte byta taket i år men det finns med i min femårsplan.



Det lustiga i sammanhanget är att takpannorna på andra taksidan hamnar rätt i relation vattbrädan! Det borde ju rimigtvis bli samma resultat på båda sidor när båda taksidorna är helt släta och har samma konstruktion?!

Tack för hjälpen!
Slut på semestern....:confused: ;)
Du har onekligen rätt i ditt resonemang. Pannorna är ju dock inte gjutna mer exakt än att de kan justeras i bredd en millimeter eller två i förhållande till pannan bredvid. Då tänker jag på de spår där den ena pannan ligger ovanpå den andra. Knör man då ihop alla pannor på ena sidan taket så mycket som möjligt och drar isär på andra sidan så kan det ju i princip skilja flera centimeter i totalbredden på ett såpass stort tak som du verkar ha. Nu är jag ingen takläggare men såvitt jag förstått "ska" man börja en takläggning med att lägga hela nedre raden. Detta just för att bland annat kunna se till så att det blir rätt avstånd till takändarna. Detta har tydligen inte gjorts i ditt fall....? Bara en teori...

Du kan ju göra så att du räknar antalet vertikala rader på respektive sida. Har du fler rader på den aktuella sidan än på andra sidan så kan du ju lägga om och dra isär pannorna den där millimetern. Ett jävla jobb men det går. Du får ju troligtvis dock byta några pannor vid skorstenen då det inte kommer stämma där längre.
Har du färre rader på den aktuella sidan så kan du också lägga om men då trycka ihop och komplettera med en rad till. Även här får du byta även runt skorstenen.

För övrigt så är skissen som jag tänkte. :) 45x45-regeln är bara tänkt för att få upp trekantsregeln i höjd med bärläkten så att pappen inte knäcks på dess ändar. Kanske inte behövs eller får göras på något annat sätt. Kanske är du redan klar med jobbet, det har ju gått ett tag sen senaste inlägget... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.