Huset från -69 har ett självbärande korrugerat plåttak och det är dags att lägga nya plåtpannor ovanpå. Min tanke är att skippa ströläkt och bara lägga bärläkt av plåt med det nya plåttaket ovanpå.

Detta har säkert gjorts förr, så min undring är vilket som är det bästa sättet att fästa plåtläkten i det befintliga plåttaket? Farmarskruv (korta för överlapp)? Eller kanske rostfri popnit?

Tips på plåtläkt och inköpsställe? Funderar på Lindab KLS. Annat att tänka på?
 
Varför inte bara ta loss befintlig plåt och lägga dit den nya på befintlig läkt? Då får du ju även en kontroll av att underlagstaket är ok och kan göra eventuella nödvändiga lagningar, eller få chansen att byta papp och läkt om det skulle visa sig behövas.

Att bara åtgärda det som syns vid första anblicken och blunda för resten lönar sig sällan i längden.
 
Det är som sagt självbärande korrugerat plåttak och det finns varken takstolar eller underlagstak/läkt. Tydligen inte helt ovanligt på modulhus från slutet av 60-talet. Takplåtarna ligger i ett stycke från takfot upp till nockbalken, med en stödbalk ungefär halvvägs. Det är alltså plåt på plåt som gäller.

Hittade en bild som kanske ger lite grepp på hur det ser ut:

vind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har precis samma konstruktion på vårt tak. Fundera på om jag ska måla om, byta plåt eller göra samma som du är inne på.
Vet att det har gjorts på dessa hus tidigare.
Vi vet ett hus som gjort så, och vi känner husägarna avlägset.
Får nog ta och åka ut och titta hur dom ha gjort.
 
Vad är det för hus?
Berorende på om det är värt det så hade jag skruvat av det befintliga plåttaket, sen läktat och skruvat nya plåtar.
Möjligtvis bygga innertak och isolera samtidigt?
 
Om plåten skruvas av, så finns det ju inget att fästa läkten i. Om du tittar på bilden och läser tidigare inlägg så förstår du nog hur vi menar.
 
Jag ser inga hinder med detta.
Du kan dessutom, om du är osäker på infästningen sätta bärläkten på cc 30 eller liknande.
Då bärläkten i sig räcker att sätta på cc 120 enligt din länk på dimensioneringssidan.
 
Enklaste sätt o fästa bärläkten på är med överlappsskruv, sätt en bärläkt vid överkant på varje påbörjad "pannrad"+ takfoten c/c350-400 beroende på val av plåtpannor.
 
Hur har det gått Mattias?
Jag funderar på om man skulle dra igång detta takprojekt snart.
Har du funderar på vad du ska använda, och hur du ska göra?
 
Lite roligt att du frågar nu - jag betalade nämligen precis fakturan till plåtslagaren. Och taket ligger där så fint! :)Jag ringde plåtslagaren i byn för en månad sedan och bestämde mig på stående fot. Även om jag har bra kontakter för plåtpannorna så skulle jag ändå varit tvungen att få till plåtläkt, övriga plåtarbeten, rännor och rör, ställning m m. Så det var inte så mycket tvekan.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Låter bra med nytt tak på plats.
Vad blev det för tak, och vad gick kalaset lös på?
Hade tänkt göra det själv, men det låter ju rätt trevligt att få det gjort av plåtslagaren:)
 
Plannja Regent på Plannja renoveringsläkt (dränerande plåtläkt). Summa sumarum 70 000:- inkl moms, ROT:at och klart. Då ingick förutom själva taket även nya rännor/rör/rännkrokar/rännplåtar och all övrig plåt (takfot, vindskivor, svep runt ventilation/skorsten). Det tog en knapp vecka för dem, inkl verkstadsjobbet.

När jag satt och drack kaffe med sambon i solen nu i helgen, kan jag lugnt säga att det var värt varenda krona!
 
Hade varit kul att se en före resp. efter bild.
Kanske det hade motiverat mig att börja ta tag i det:)
 
Det där med före-bild var ju ett problem, tills jag insåg att Google kanske hade varit ute kört med sin StreetView-bil...

Före:
tak_före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter:
tak_efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på onsdag är det bara att sätta sågen i det nya fina taket för att installera skorsten till braskaminen! :p
 
Redigerat:
Tjusigt. Får ta tag i mitt i år också. Har inte riktigt bestämt om jag ska göra det själv, eller anlita hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.