Köksrenovering på gång!
Bor i en hyresrättslägenhet och nu har vi börjat ta bort tretex-skivorna i innertaket i köket då det visat sig att de inte täckte hela taket när vi tog bort köksskåpen... Bakon tretex finns lister och sen puts, sist betong. När vi rivit ner hälften av tretexen börjar putsen trilla ner... Vad göra?

Jag funderade på att ta ner resten av putsen och sen skruva upp gipsskivor istället men har nu hört att det är svårt att få det slätt. Borde vi satsa på att putsa om istället? Finns det några alternativ?
 
Knacka ner den puts som sitter löst och laga i med nytt putsbruk eller någon form av spackel.
Är putsen jämn är det inte så svårt att få gipsen jämn heller, men hur ska du skruva skivorna i betongen??
Ska du slänga på gles och skruva gipsen i är det ju absolut inte svårt att få det slätt och bra, Är de listerna du nämner en glespanel så kan du ju använda dem om de sitter fast.
 
Listerna är inte glespanel... bara lister som de spikat fast tretexen i. Tänkte borra hål med hiltiborr och skruva upp gipsskivorna med plugg. Är det inte lika svårt att sätta upp glespanel i betongen som gips? Ska försöka få upp en bild..
 
Inte direkt, glesen sätter du med kanske en infästning/60-70cm det blir väl 5fästpunkter/m² eller så, gipsen ska skruvas med typ 15 skruv/m² det blir mycket pluggande och borrande av det. för att inte tala om att du inte kan borra genom gipsskivan för pluggen, då kommer inte skruven hålla upp den, så då måste du borra alla hål först och sedan gissa när du skruvar var du har hål och plugg, men man kan väl kanske göra en mall i massonite och använda kanske...........
Jag håller mig till att det blir lättare med en gles :)
 
Såhär ser det ut nu version-1ed274c8d7042fdd8db96d4fa9840dc7.



Tydligen inget ovanligt inom hsb att putsen rasar ner från taket.
 
version-ee378779cb795059b282f9f65e06414d
 
Jag förstår din poäng. Nu är jag inte jättekunnig på detta... Men om man inte måste ha så många skruvar/borrhål/pluggar för att få upp glespanelen. Håller den då vikten för gipsen om nu gipsen måste ha många fler? Eller är det för att gipsen inte ska knäckas som man måste ha så många skruvar?
 
Kan man inte limma gipsen direkt på betong?
 
Jo det kan man faktiskt, vet bara inte om jag hade gjort det i taket, men det kan vara jag som är nojig, hade nog stått och tillverkat gott om stämp till det för att hålla det på plats under torktiden.
Det blir inte lättare än att glesa och skruva
 
A
Det måste väl vara fruktansvärt mycket enklare att putsa och måla om taket än att borra massvis av hål i betongen, sätta upp gles, skruva upp gips, spackla och sen måla?
 
Men fruktansvärt mycket dyrare. Ca 15-20 tusen kostar det...
 
Putsa den betongen underifrån ser inte ut som någon häjdare.

Sätt gles med typ 8mm expanderspik så är det bara att skruva i det sedan, låter kanske jobbigare än vad det är, visst allt jobb över axelhöjd blir tungt men det spelar ju inte så stor roll vad man gör.

Vad är det för bjälklag förresten det ser nästan ut som HDF det kan ju bli lite spännande :)
 
Så man kan spika i betong om man använder rätt spik? Kanske om man har spikpistol.. :)

Bjälklag? Det är ett lägenhetshus i betong från -54. Eller vad menar du?
 
Fick googla lite på hdf.. Så jag förstår nog vad du menar nu. Och jag har ingen aning.
 
Nä det är en spik som ser ut som ett rör, om du borrar ett hål på 8mm så kan du spika in den där, nyper åt som bara den utan pluggar och sånt. borra hålen i trät först med en träborr på backen så att säga, sedan håller du dem i taket och kör med betongborren i samma hål, det bara låter och är otrevligt att borra med slagborr i trä. så slår du i en sådan spik och sedan sitter den där.

Okej, från -54 då är det ett gjutet valv, HDF är ett färdigt element som man lägger på plats, det är gjort med stora hål i ser ut som rör, ibland står det vatten i dessa hål och det kan börja pissa ner när man borrar, inte så farligt men man blir lite skakis att man ha haft sönder en vattenledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.