Jonan skrev:
@KonkOnWood

Jag går också i tankar om att isolera taket i samband med en takomläggning

stämmer min skiss med hur ditt tak är byggt?
[bild]
pannor
bärläkt (skruvad i ströläkt)
ströläckt (skruvad genom isolering i glespanel)
cellplastisolering
glespanel (skruvad genom underlagsduk i råspont)
underlagsduk

Edit:
Har alltså ett vanligt sadeltak 38° med betongpannor.
Du verkar rita ett pulpettak.

råspont
takstol

Har du en luftspalt mellan underlagsduken och cellplasten pga den extra glespanelen? eller fixade byggarn spår i cellplasten för glespanelen så att du kunde isolera ända ner mot duken?
Nej, ingen glespanel över råsponten, och inte heller någon luftspalt.
Cellplasten ligger direkt på råsponten, med underlagsduken (som är vattentät men ånggenomsläpplig) emellan.
Följer nog ganska exakt Thermisols anvisningar i
http://www.thermisol.se/assets/files/sverige/Tak/Tak100.pdf

Råsponten är väl tätad mot utegipsen som är vindskydd i ytterväggarna.
Glespanelen jag nämnde ligger alltså under råsponten, och tjänar som fäste för skruven som håller strö-/bärläkten.

Hope this helps! //KoW

Edit:
Har alltså ett vnaligt sadeltak med 38 graders lutning och betongpannor.
Din skiss verkar föreställa ett pulpettak.
 
Redigerat:
Hej! Jag brukar lägga duken ovanpå cellplasten och sedan använder ja en massa som man köper av tillverkaren och lägger en sträng på ströläkten innan skruvning vilket gör att det tätar ordentligt och det då blir inte massa hål i taket.

Använder falsade cellplastskrivor brukar dock inte använda thermisols grejer utan ett annat fabrikat men av samma kvalité.
 
@KnockOnWood

Då tror jag att jag förstår. Precis som thermisols ritningar men utan några synliga skruv på insidan av vinden.

Jag är nog mest inne på deras lösning men det som ororar mig är om underlagsduken verkligen kan hålla tätt med alla skruv genom den. Om cellplasten skulle krympa något eller skruvhålen vidgas med tiden så kan ju vatten komma ner till underlagsduken just där den är punkterad av skruven, vilket inte känns bra.
 
Jonan skrev:
@KnockOnWood

Då tror jag att jag förstår. Precis som thermisols ritningar men utan några synliga skruv på insidan av vinden.

Jag är nog mest inne på deras lösning men det som ororar mig är om underlagsduken verkligen kan hålla tätt med alla skruv genom den. Om cellplasten skulle krympa något eller skruvhålen vidgas med tiden så kan ju vatten komma ner till underlagsduken just där den är punkterad av skruven, vilket inte känns bra.
Jag förstår din oro.
Det är ju så med nya konstruktioner.

Men jag har hittills, efter snart ett och ett halvt år inte märkt ens antydan till läckage.
Det är kanske också av betydelse med vilken omsorg takpannorna är lagda,
så att mängden vatten som kommer igenom är minimal.
Här ser det mycket tätt ut! (Peppar peppar)
 
KnockOnWood - vilken underlagsduk använder du? Finns olika med olika egenskaper? Varför valde du den?
 
Niklas_1 skrev:
KnockOnWood - vilken underlagsduk använder du? Finns olika med olika egenskaper? Varför valde du den?
Inte helt säker, men det var nog den här:
http://www.byggfaktadocu.se/10/pdcnewsitem/00/95/06/index_10.html

Jag tror att byggfirman följde Thermisols rekommendation.

Jag byggde inte huset själv, men vet att byggaren fick fel duk först innan denna levererades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.