Hej allihopa,

Jag är student på Chalmers Entreprenör Skola. Jag jobbar i en grupp som har avsikt att utveckla en hemsida/app som gör det lättare för husägare att förvalta sin bostad.

Nu vill jag fråga er husägare vilken typ av funktionalitet skulle vara intressant för er. Det kan vara allt från dokumenthantering, till planering, till en plats där ni kan visa upp ert arbete etc. Tänk så fritt som ni kan. Er feedback är väldigt värdefull för oss.


Tack i förväg.
 
En app som håller koll på allt återkommande underhåll hade varit bra. Rensa hängrännorna, rensa filtren på värmepumpen, motionera jordfelsbrytaren etc. etc.
 
Bra tips, tack för det. Tänker du dig en app som kanske ger dig en notis när det gått x tid sedan arbetet var senast gjort?

Kanske en app som man kan öppna och se en tidslinje som visar vilket arbete som kommer upp när på huset, samt vilket arbete som gjorts tidigare?

Vad är värdet i detta för dig? Är det att det blir lättare med organisering/planering?
 
Kanske någon funktion där man kommer åt all informatin om sin fastighet från tex lantmäteriet och kommunen med detaljplaner etc
 
Herr hatt skrev:
Kanske någon funktion där man kommer åt all informatin om sin fastighet från tex lantmäteriet och kommunen med detaljplaner etc
Roligt att du nämner det =) Vi har också bollat den idén här internt och haft kontakt med lantmäteriet. Vilken information är mest intressant där?

  • tidigare ägare
  • inteckningar
  • priset på huset
  • areal
  • taxeringsuppgifter
  • ritningar på huset.
  • annat?
 
Tänkte mig väl just en påminnelse om när det är dax att göra saker så man behöver ju kunna ange intervall när man lägger in detta i appen. Tidslinje, ja varför inte :) Idag funderar jag på att lägga in sådant i kalendern....
 
Jag får deja-vu känsla...var det inte en liknande tråd för ett tag sedan? Vad kom man fram till där?
 
Jo det stämmer bra, vi startade den förra tråden. Den här gången vill va ha en lite friare dialog.
 
ullberg
En informationsbank/notislista med någon klyftig och lättnavigerad (tja och sökbar då) taxonomi över ett hus el. dyl, jag har en uppsjö av korta och längre "informationselement" att hålla reda på, tidigare har jag haft gigantiska högar med post-it, och lite inskrivet i pärmar. Nu är det elektronsikt men jag skulle vilja ha bättre navigering än den fritextsökning & taggning (med mina inte alltid perfekta taggar dessutom).

Några exempel på korta informationselement / notiser:
Vad är det för tändstift på gräsklipparen? motorsågen?
Färgkoden på väggfärgen i sovrummet?

Exempel på några lite längre:
vilka var de två alternativen på vattenfilter som jag funderade kring, och vad var respektive för- och nackdelar?
hur var processen för att såpbehandla altanen?

Det känns onödigt att göra detta från grunden, kanske kunde det vara ett plugin till exv. Evernote (Nu pratar jag bara ur mitt personliga perspektiv eftersom jag råkar använda den produkten, det finns andra som kanske är mer lämpade), kanske skulle helt enkelt ett antal begåvade taggar till ett befintligt program ge mig added value.
 
Tack för ditt svar, intressant att höra om vilka "informationselement" du spontant tänker på! Lista gärna fler som du kommer på.

Känns det naturligt att exempelvis instruktioner på hur du behandlar altanen finns på samma ställe som du dokumenterar kvitton, bilder, hantverkarofferter osv ang. altanen?
 
ullberg
Exakt var det sparas är inte viktigt för mig (den information jag tänker på har ingen hög sekretessklass så den kan blandas lite hipp som happ), men ja, jag vill komma åt allt på ett samlat ställe.

Det man kan fundera på är om informationen alltid ska sparas som en kopia eller om man länkar till ev. Källor (jag är inte konsekvent i dagsläget själv)

Tja, vad mer kan jag komma på:

- stora att-göralistan för huset
- lite samlade inspirationsbilder för något kommande projekt
- div länkar till bra kunskapsbanker (här kan ju med fördel vissa husrelaterade komma med fördefinierat)
- beskrivningar av (smarta) tekniska lösningar / lifehacks
- allmänna tips och trix (såga inte av en fasskena, klipp istället)
- kontaktlista till olika experter / hantverkare man varit i kontakt med, gärna med lite länkar el. Motsv. Till ev. Offerter / mailkonversationer
- div skötselinstruktioner
- dokumentation (typ var går el & vattenledningar)
- branschstandarder (exv säker vatten)
Mm mm

/U
 
Möjlighet att spara bilder som tas under renoveringprojekt/nybygge. Kanske tom med möjlighet att lägga till mått direkt på bilden kanske i form av lager.
 
PAF skrev:
Möjlighet att spara bilder som tas under renoveringprojekt/nybygge. Kanske tom med möjlighet att lägga till mått direkt på bilden kanske i form av lager.
På min telefon sparas bilderna automatiskt. Appar som gör mått utifrån bilder finns nog redan. Har hör talas om dem i alla fall.
 
andersmc skrev:
På min telefon sparas bilderna automatiskt. Appar som gör mått utifrån bilder finns nog redan. Har hör talas om dem i alla fall.
Samma på min... har även en sådan app där mått kan läggas in. Det var mer att TS frågade efter bra funktioner till deras app-projekt.
 
Gillar idén med fotofunktionalitet som kan lägga på mått och annan "metadata", denna funktionalitet verkar dessutom finnas på marknaden.

En annan "fotofunktionalitet" som vi diskuterat är hur man enkelt ska möjliggöra loggandet av sånt man har på fysiskt papper, ex offerter, projektbeskrivningar, kvitton, certifikat osv. Tankar? Kommer någon lösning vara "good enough" innan den dagen då allt är elektroniskt by default?

Jag passar på att sammanställa lite funktionalitet och datakällor m.m. som har tagits upp i tråden, fritt fram att spinna vidare eller argumentera för/emot punkternas värde, och vilka "use case" som är relevanta (exempelvis du står hos färghandlaren och behöver kolla upp färgkoden i sovrummet):


  • Stora att-göralistan för huset
  • Lite samlade inspirationsbilder för något kommande projekt
  • Diverse länkar till bra kunskapsbanker, med särskilt fokus eller "förberedelse" för sånt som är husrelaterat
  • Beskrivningar av smarta lösningar / lifehacks
  • Allmäna tips och trix (såga inte av en fasskena, klipp istället)
  • Kontaktlista till olika experter / hantverkare man varit i kontakt med, gärna med länkar till ev. offerter/mailkonversationer
  • Diverse skötselinstruktioner
  • Dokumentation (typ var går el & vattenledningar)
  • Branschstandarder (exv säker vatten)
  • Möjlighet att fota och måtta direkt på bilden i samband med renoveringar/nybyggen
  • En notislista som pushar ut notiser som gör det möjligt att hålla koll på allt återkommande underhåll, exv rensa hängrännor, rensa filtret på värmepumpen, motionera jordfelsbrytare etc.
  • En funktion som gör det möjligt att få all information om ens fastighet från exv lantmäteriet, stadsbyggnadskontoret, Vatten och Kretslopp etc.
  • En informationsbank som ger överskådlighet, lätt navigering och klyftig relation över och mellan husets olika "informationselement". Exv:
    • Vad var det för tändstift på gräsklipparen? Motorsågen?
    • Färgkoden på väggfärgen i sovrummet
    • Vilka var de två alternativen på vattenfilter som jag funderade kring, och vad var respektive för- och nackdelar?
    • Hur var processen för att såpbehandla altanen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.